راهنمای خرید مداد رنگی

ارسال شده در3 سال قبل توسط
مورد علاقه1

وقتی به دنبال مداد رنگی می گردید، با گزینه های زیادی رو به رو می شوید. با مشاهده وب سایت های لوازم التحریر برای خرید اینترنتی، فروشگاه های لوازم التحریر و مغازه های محصولات هنری متوجه می شوید که ده ها شرکت وجود دارند که صدها نوع مداد رنگی با شکل ها، ابعاد، تعداد و قیمت های مختلف را عرضه می کنند.

حق با شماست، انتخاب از بین آنها، کمی گیج کننده است، اما صبور باشید ما با شما هستیم تا مداد رنگی مورد نظر و محبوب خود را انتخاب کنید، زیرا دلایل پسندیدن و نپسندیدن مدادرنگی به اندازه انواع آن، متنوع است.

بنابراین اول در نظر بگیرید که هنگام خرید مداد رنگی به دنبال چه هستید؟ امیدواریم که این راهنمای خرید مداد رنگی تا حدودی دودلی های شما را برطرف کرده و به شما کمک کند تا خریدی آسان و مطمئن داشته باشید. ما در این مقاله تحقیقاتی انجام داده ایم تا شما تمامی نکات مهمی را که باید قبل از خرید مداد رنگی بررسی کنید، بدانید.

چه سوالاتی را باید برای خرید مداد رنگی در نظر بگیریم؟

مداد رنگی را برای چه کاربردی نیاز دارید؟

انواع خاصی از مداد رنگی وجود دارد که یکی از وجه تمایزهای آن، کاربرد است. بنابراین اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که با مداد رنگی قصد انجام چه کاری دارید؟ نقاشی شما دارای جزئیاتی است که نیاز به رنگ های زیادی دارد؟ یک مداد رنگی ساده برای نقاشی های کودکانه می خواهید؟ آیا به صورت حرفه ای روی بوم نقاشی می کنید؟ کارهای بزرگی انجام می دهید که نیاز به طیف وسیعی از رنگ ها دارید؟ نقاشی شما آنقدر پیچیده است که باید به طور دقیق رسم و کنترل شود؟

چه طیف رنگی مورد نیاز شماست؟

مداد رنگی می تواند از یک تا صدها محدوده رنگی داشته باشد و شما فقط باید بدانید که چند رنگ لازم دارید؟ آیا رنگ های خاصی را برای تکمیل مداد رنگی های خود نیاز دارید؟ تنها 12 رنگ اصلی برای شما کافی است؟ آیا 8 سایه مختلف از رنگ نارنجی، همان چیزی است که شما برای کامل کردن کدو تنبل نیاز دارید؟! ترکیب رنگی چطور؟ برای شما مهم است که بتوانید رنگ ها را با هم ترکیب کنید؟

راهنمای خرید مداد رنگی

توقع شما از میزان تجربه برند مداد رنگی چیست؟

 واقعیت این است که برخی از مداد رنگی ها کاربر پسند تر از بقیه هستند و واضح است که این موضوع به راحتی انتخاب شما کمک می کند. به عنوان مثال برخی از آنها دارای گرافیت سختی هستند که به نسبت دیگر مدادها دیرتر می شکنند و با کیفیت تر هستند. این موضوع بر اساس تجربه مشتریان از استفاده مداد رنگی از یک برند خاص مشخص شده و به گوش دیگران رسیده است. بنابراین با توجه به این تجربه ها و گفته ها درباره برندها می توان اطلاعات کسب کرد و ویژگی های دیگری مانند قیمت و ظاهر که کاملا معلوم الحال هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دفتر نقاشی

نکات لازم برای بررسی مداد رنگی

کیفیت

شاید زمان انتخاب مداد با مدل هایی به نام “Student” و “Artist” مواجه شده باشید. مدادهای نوع Artist دارای رنگدانه های بیشتری هستند، گران تر هستند، با میزان رنگدانه های بیشتر باعث ایجاد خطوط عمیق و پر رنگ تری می شوند، سبک، نرم و روان هستند که موجب سهولت استفاده و ترکیب کردن رنگها می شوند. همچنین مداد رنگی هایی که هنرمندان استفاده می کنند دارای طیف وسیعی از رنگ هستند تا برای نقاشی های بزرگ و جزئی کاربرد داشته باشند.

مدادهای Artist برای کسانی که هنرمند هستند یا نقاشی را جدی می گیرند، گزینه ای مناسب هستند. توصیه ما این است که اگر بودجه شما کافی است، مداد رنگی هایی با مدل Artist خریداری کنید.

مطلبی جالب: روانشناسی رنگ ها

استحکام: نرمی و سختی

یکی از عواملی که در انتخاب مناسب مداد رنگی تاثیرگذار خواهد بود، میزان سختی و نرمی گرافیت مداد است که بستگی به ترکیبات استفاده شده در آن دارد. این مورد در برندها و انواع مداد رنگی متفاوت هستند.

به طور کلی، یک مداد رنگی از مغزی و پوشش (مانند چوب) تشکیل شده است که مغزی آن شامل رنگدانه ها، چسب، کائولن (نوعی خاک رس) و موم است. تولید کنندگان مداد رنگی با استفاده از این ساختار برای مصرف کنندگان، مدادهایی تولید می کنند که عملکرد آنها تا حدودی متفاوت است و این می تواند نیاز اکثر اقشار جامعه را برطرف کند.

راهنمای خرید مداد رنگی

مداد رنگی های نرم توسط بسیاری از هنرمندان به دلیل اثر گذاری رنگی آسان و ترکیب بهتر رنگ ها، ترجیح داده می شوند. برخی از آنها دارای بافتی یکنواخت و کرمی هستند، در حالی که برخی دیگر بافتی جدا دارند. اکثر مدادهای مدل Artist یا آنهایی که توسط هنرمندان استفاده می شوند، دارای بافت نرم هستند، زیرا چسب و گرافیت کمتر و رنگدانه بیشتری دارند و در نتیجه رنگ های پر رنگ و حرفه ای تری ایجاد می کنند. با این حال، این نوع مداد رنگی ها دارای یک نقطه ضعف هستند و آن این است که نوک آنها زود تمام شده و بیشتر اوقات به تراشیدن نیاز دارند.

بهتر است بخوانید: نکاتی طلایی برای شروع نقاشی!

مداد رنگی سخت را می توان به خوبی تیز کرد، بدون آن که به راحتی بشکند، به همین دلیل این نوع مداد برای رسم خطوط ریز، کارهای هنری دقیق، تار و پود (مانند مو و خز) کاربرد بسیاری دارد. از این رو، اکثر مداد رنگی های دانش آموزان با میزان سختی تولید می شوند تا با گرافیت بیشتر و رنگدانه های کمتر، هزینه کمتری به آنها تحمیل شود. استفاده از مداد رنگی های سخت دشوار تر است، زیرا باعث می شود هنگام رنگ آمیزی بیشتر فشار دهید که این امر می تواند به کاغذ آسیب برساند و موجب خستگی دست شود.

همچنین این مداد رنگی ها برای کودکانی که می خواهند در دفتر نقاشی کنند، بسیار مناسب است.

در تصویر زیر، نقاشی سمت چپ با مداد رنگی نرم و نقاشی سمت راست با مداد رنگی سخت رنگ آمیزی شده اند.

راهنمای خرید مداد رنگی

انواع مداد رنگی

سه نوع مداد رنگی اصلی وجود دارد: مداد رنگی مومی، روغنی و مدادهای آبرنگی

مداد رنگی مومی 

راهنمای خرید مداد رنگی

بیشتر مدادهای رنگی، مومی هستند که با مقدار مناسبی موم، یکنواختی خوبی به مداد می دهد که می تواند به راحتی رنگدانه ها را روی سطح پخش کند. این نوع مداد رنگی از نوع بافت سخت برای دانشجویان گرفته تا انواع نرم آن برای افراد حرفه ای، در سراسر جهان تولید شده و در حال حاضر موجود است. از آنجایی که مداد رنگی های مومی بسیار رایج هستند، شما می توانید آنها را متناسب با ترکیب رنگی مورد نظر، قیمت مناسب، کیفیت و دوام بالا در بازار پیدا کنید. تصویری که مشاهده می کنید با مداد رنگی مومی رنگ آمیزی شده است.

راهنمای خرید مداد رنگی

از نقاط ضعف این نوع مداد که در مداد شمعی نیز (حتی تصویر زیر) مشاهده می کنید، این است که تیرگی های رنگ آمیزی شما به مرور زمان کم رنگ می شوند.

راهنمای خرید مداد رنگی

نکته: در اثرهای هنری از انواع مختلف مدادرنگی می توانید استفاده کنید.

مداد رنگی روغنی

راهنمای خرید مداد رنگی

مداد رنگی های روغنی از روغن برای راحتی ترکیب رنگدانه و پخش آن روی سطح استفاده می کنند، در حالی که هنوز هم حاوی مقدار کمی موم هستند. (داشتن کمی موم دلیل این نیست که مانند مداد رنگی مومی پس از گذشت مدتها کم رنگ شوند.)

جالب است بخوانید: آیا می دانستید ماندالا برای حضور ذهن بسیار عالی است؟

بیشتر مدادهای روغنی کمی نرم هستند؛ کمی سخت تر از بسیاری از مدادهای مومی و نرم تر از مدادرنگی هایی که توسط دانش آموزان و دانشجویان استفاده می شوند. رنگ آنها به خوبی روی کاغذ می نشیند، احتمال شکستن آنها کمتر است و زیاد به تراشیدن نیاز ندارند.

پاک کردن مداد رنگی های روغنی دشوار تر است، گران تر هستند، محدوده رنگی محدودتری دارند، اما با این حال نمی توان گفت که مدادهای روغنی از مدادهای مومی بهتر هستند.

راهنمای خرید مداد رنگی

مداد رنگی آبرنگی

راهنمای خرید مداد رنگی

اگرچه تفاوت زیادی میان مداد رنگی مومی و روغنی وجود ندارد، اما درباره مدادهای آبرنگی اینگونه نیست! مداد آبرنگی به صورت خشک و مانند دیگر مدادها استفاده می شوند اما ساختار آنها به گونه ای است که اجازه می دهد در آب نیز آن را حل کرد و با استفاده از قلم مو رنگ آمیزی کرد.

این نوع مداد رنگی مانند بقیه درخشان و براق نیستند و در صورتی که نیاز به پاک کردن اثر آن دارید، کافی است از آب استفاده کنید.

راهنمای خرید مداد رنگی

مدادهای رنگی بدون چوب کاملا از ساختار مغزی مداد تشکیل شده اند و بیشتر برای هنرمندان یا طراحانی که می خواهند رنگ بیشتری استفاده کنند، کاربرد دارند. مدادهای بدون چوب مشابه مداد رنگی معمولی هستند و مانند آنها تراشیده و تیز می شوند.

راهنمای خرید مداد رنگی

مداد رنگی پاستلی، همان مداد شمعی است که پوششی چوبی دارد تا با جلوگیری از شکنندگی و کثیف شدن دست، محبوبیت مداد شمعی حفظ شود. این نوع مداد از مدادهای شمعی رایج تر بوده و به دلیل مات بودن رنگ آنها برای کارهای متفاوتی استفاده می شوند.

راهنمای خرید مداد رنگی

رنگ

از آنجا که ترکیب مداد رنگی با هم دشوار بوده و همان رنگ دلخواه را به شما نمی دهند، بیشتر مدادهای رنگی دارای طیف گسترده ای از رنگ در بازار موجود هستند. توصیه این است که با خرید یک مجموعه مداد رنگی 24تایی شروع کنید، سپس رنگ هایی که ندارید را خریداری و به آنها اضافه کنید.

هنگامی که مجموعه خود را تهیه کردید، ایده خوبی است که یک نمودار رنگی از رنگ هایی که دارید، درست کنید. مانند این نمودار:

راهنمای خرید مداد رنگی

ماندگاری

ماندگاری موردی است که بسیاری از هنرمندان نگران آن هستند، اینکه به مرور زمان هنر آنها محو نشود و رنگ ها پر رنگ و براق سر جای خود باقی بمانند. ماندگاری فقط در برندهای مختلف، متفاوت نیست، بلکه در بین انواع مختلف مداد رنگی یک مارک متفاوت هستند. همانطور که در مورد قبلی توضیح داده شد با توجه به نوع و کیفیت رنگدانه ها می توانید ماندگاری یک مداد رنگی را تشخیص دهید.

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و اگر به نظر شما جای مورد خاصی در این مقاله خالی است، برای ما در قسمت نظرات بنویسید تا به مقاله اضافه کنیم.

محصولات مرتبط
2 نظر
  • زه****** **************ان

    زه****** **************ان 1399-10-22

    مرسی جالب بود
    • کا************ **************** ********کو

      کا************ **************** ********کو 1399-10-22

      سلام کاربر عزیز
      خوشحالیم که مطلب ما مورد پسند شما واقع شد...
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود