راهنمای خرید دفتر

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه1

دفترها مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارند و این علاقه به دلیل قابلیت های آنها در حفظ و نگهداری اطلاعات، استفاده های روزانه، مشخصات ظاهری و ... است. برخی از آنها کاربردی، برخی سرگرم کننده و بعضی دیگر حقیقتا زیبا هستند. میلیون ها نوع دفتر در دنیا وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند،نوعی از دفترها برای بعضی از کاربران مناسب هستند و بیشتر از دیگران استفاده می کنند. بنابراین ما در اینجا راهنمای خرید دفتر برای کمک به انتخاب مناسب جهت رفع نیازهای شخصی، کاری و تحصیلی را ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.  

مواردی که اهمیت بسیاری در راهنمای خرید دفتر دارند:

سایز کاغذ

دفتر و دفتر یادداشت ها در تمامی مدل ها و اندازه ها موجود هستند، برخی از اندازه ها استاندارد هستند که می توانید در جدول زیر سایزها را مشاهده کنید و برخی نیز اندازه های سفارشی دارند. یکی از اندازه های محبوب بین دفترها است، زیرا نه آنقدر بزرگ است که برای حمل مشکل ایجاد کند و نه آنقدر کوچک که نتوانید افکار و ایده های خود را در یک صفحه به پایان برسانید. برخی نیز برای حمل راحت تر دفتر یادداشت های جیبی را ترجیح می دهند.

بهتر است اولین مورد برای خرید، اندازه گیری ها را بررسی کنید، به این صورت که زمان خرید یک تجسم از اندازه دفتری که می خواهید را در ذهن خود داشته باشید.



خرید دفتر

ورق و صفحه

همه می دانیم که دفتر حاوی ورق کاغذ است اما چگونگی توصیف و ضخامت نهایی یک دفتر تا حد زیادی توسط تعداد صفحات تعیین می شود. یک ورق کاغذ در واقع دو صفحه است، بنابراین مشخصات محصول را بررسی کنید تا آگاه باشید تعدادی که تعیین شده تعداد ورق است یا کاغذ. به یاد داشته باشید که صفحات بیشتر همیشه بهتر نیست به این دلیل که صفحات بیشتر باعث می شود دفتر ضخیم تر و سنگین تر شود، بنابراین برای حمل راحت درون کوله پشتی و کیف، دفتری با صفحات کمتر ممکن است مناسب تر باشد. برای دفتر مشق فرزندان خود برگه های ضخیم تری استفاده کنید زیرا آنها برای یادداشت ممکن است مداد خود را روی کاغذ فشار دهند و نباید کاغذ به حدی نازک باشد که رد نوشته پشت صفحه دیده شود. 

نوع خط کشی و طرح بندی

دفترها در انواع خط کشی و طرح بندی ها وجود دارند، به طور مثال برخی خط کشی شده هستند و برخی بدون خط (صفحه خالی) که این موضوع همیشه در توضیحات محصول، مشخصات یا عنوان مشخص شده است.

رایج ترین مدلی که در طرح بندی صفحه ها استفاده می شود، مدل یک خط بوده که توسط اکثر طراحان لوازم التحریر استفاده می شود.

خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

هنرمندان و طراحان معمولا دفترهای بدون خط را ترجیح می دهند تا در نحوه سازماندهی افکار و ایده های آنها محدودیتی نباشد.

دفترهای یک خط ممتد برای کسانی که از دفتر خود تنها برای نوشتن استفاده می کنند، انتخابی عالی است. به عنوان دفتر مشق و دفتر فارسی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع می تواند دو خط برای دفتر زبان باشد.

خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

دفترهای چاپ شده با کاغذهای شطرنجی برای مهندسین یا طراحانی مناسب است که دائما در حال ساخت نمودارها، مدل ها و ... هستند.

دفترهای نقطه چین دارای نقاطی است که به عنوان دستورالعمل هنگام نوشتن مورد استفاده قرار می گیرد. برای طراحی، معماری و جدول کشی مورد توجه قرار گرفته است.

راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

این یک سبک جدید خطی + شطرنجی است که خطوط عریض و پررنگ هستند، در حالی که خطوط شطرنجی یک سایه آبی کم رنگ به نظر می آیند.

مدل خط نقطه ای یک سبک است که نقاط با فاصله کم و مساوی کنار هم قرار گرفته و یک خط را تشکیل داده اند. این نوع دفتر برای دانش آموزان بسیار عالی است زیرا این خطوط هم نوشتن تکالیف به عنوان دفتر مشق و هم رسم نمودار را پشتیبانی می کنند.



فاصله خطوط

بسیاری از مردم از کاغذهای معمولی با فاصله خطوط 7 میلیمتر استفاده می کنند. فاصله خطوط 6 میلیمتر برای کسانی که دست خط کوچکی دارند کابرد دارد و معمولا دانش آموزان دوره ابتدایی و کسانی که دارای دست خط بزرگی هستند، از کاغذهای با فاصله 8 میلیمتر به بالا استفاده می کنند. برای صفحه های شطرنجی اندازه استاندارد 5 میلیمتر است و صفحه شطرنجی با فاصله خطوط 3 میلیمتر برای کسانی که کارهای بسیار دقیق انجام می دهند، در دسترس و رایج تر است.

راهنمای خرید دفتر

انواع صحافی

دفترها به روش های مختلفی از جمله چسب، دوخت، گیره، سیمی، سیمی فنر دوبل و ترکیبی از این موارد صحافی شده اند.صحافی مشخص کننده چگونگی مسطح بودن یک دفتر است، یعنی دفتر به صورت 180 درجه روی سطح باز می شود یا خیر. همچنین با دوام بودن آن و سهولت  نیز با این مورد مشخص می شود.



راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

مدل صحافی منگنه ای برای دفترهای باریک ( صفحات کمتر) استفاده می شود. منگنه در وسط کاغذها قرار می‌گیرد و سپس همه ورق‌ها تا می‌شوند تا به شکل دفتر دربیاید .برخی از دفترها بر بالای خود ،در جایی که تا می‌شوند یا نیاز به برداشتن کاغذ هست منگنه دارند. در این نوع صحافی با جدا کردن یک برگه در طرف مقابل نیز برگه ای از دفتر جدا می شود. بنابراین هنگام انتخاب یک دفتر منگنه ای، این موضوع را در نظر بگیرید.

صحافی چسب با مشکل کاملا مسطح نبودن روبرو بود که با پیشرفت تکنولوژی می توان دفترهایی تولید کرد به صورت 180 درجه روی سطح باز شود. برخی از دفترهای چسبی به طور عمدی ساخته می شوند تا بتوان برگه های آن را به راحتی جدا کرد. این مدل برای کسانی مناسب است که نیاز دارند نوشته های خود را از دفتر جدا کنند.

خرید دفتر خرید دفتر

ترکیبی از صحافی منگنه ای و دوختی که هم می تواند کاملا روی سطح باز شود و هم تعداد صفحات آن محدود نباشد، برای تولید دفترهای چرمی اکثرا از این نوع صحافی استفاده می شود.

این صحافی درست همانند دفترهای منگنه‌ای، از همان مسیر منگنه دفتر دوخته می‌شود و سپس ورق ‌ها تا شده تا به شکل دفتر دربیاید. برخلاف صحافی منگنه‌ای، در مدل دوختی ورق ‌های بیشتری می‌توانند در یک دفتر جای بگیرند و با دوام تر از مدل صحافی منگنه ای است. این سبک برای کسانی ایده آل است که به دفترهایی با صفحات و استحکام بیشتر نیاز دارند.

راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

این صحافی به صورت یک حلقه و دو حلقه بوده که قوی ترین مدل صحافی بین انواع ذکر شده است. دفترهایی با این مدل صحافی می توانند پس از باز شدن کاملا مسطح (به صورت 180 درجه) قرار بگیرند. نکته منفی این دفترها این است که اگر تعداد برگه های زیادی داشته باشند نمی توان آن را مسطح کرد.

 دفترهای فنری دارای یک مفتول فلزی هستند که به صورت مارپیچ از میان صفحات رد شده و کاغذها را کنار هم نگه می دارد. حرکات برگه ها از میان فنرها محدود بوده، با جدا کردن یک کاغذ برگه ی دیگر جدا نمی شود، کاملا مسطح و با دوام هستند.



فرم های صحافی

به جز انواع صحافی دو نوع فرم صحافی نیز وجود دارد که بیانگر این است که دفتر از بالا صحافی شده یا از کنار دفتر. اگر از بالا صحافی شده باشد به فرم آن صحافی افقی می گویند و اگر از کنار این عمل انجام شده باشد به آن فرم صحافی عمودی می گویند. برای دفترهای مهندسی بیشتر از صحافی افقی استفاده می کنند و همچنین برای دفتر مشق، دفتر فارسی، دفتر زبان، دفتر یک خط و دفتر دو خط صحافی عمودی کاربرد دارد.

راهنمای خرید دفتر

وزن کاغذ

وزن کاغذها بر اساس گرم محاسبه می شود. وزن لزوما با کیفیت کاغذ ارتباطی ندارد. برخی کاغذها که وزن کمتری دارد و کاغذهای کاهی یا بازیافتی به آنها می گویند، نه تنها کیفیت پایینی ندارند بلکه به چشم نیز آسیب نمی رسانند. اما می توان گفت که کاغذهای ضخیم تر با دوام ترند و در مقابل پاک کردن مقاوم ترند. این نوع کاغذها برای کسانی که رسم می کنند و یا در دوطرف برگه می نویسند مناسب است.


راهنمای خرید دفتر خرید دفتر

 تعداد برگه ها

دفترها تنها در انواع مدل ها و اندازه ها نیستند بلکه در تعداد ورقه های موجود در دفتر نیز تفاوت دارند. بعضی ها دفترهای باریک تر را ترجیح می دهند و برخی به دفترهای به حجم یک دایرة المعارف نیاز دارند تا افکار و آموخته های خود را در آن ثبت کنند. اگر می خواهید دفتری با صفحات بیشتر و بدون وزن اضافی داشته باشید پس سعی کنید دفتری با کاغذهای سبک و باریکی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که برای کودکان شما دفترهای با اوراق کمتر به عنوان دفتر مشق یا دفتر فارسی مناسب تر است هم به دلیل سختی حمل آن و هم ممکن است که کودک شما از دفتر خود خسته شود که شما مجبور شوید دفتر جدیدی برای او تهیه کنید، بنابراین هزینه های اضافه را نیز حذف می کند. 

جلد و طراحی

جلد دفتر از انواع مختلفی از جمله مقوایی، پلاستیکی انعطاف پذیر و سخت، چرمی و پارچه ای ساخته شده است. اگر شما تمایل دارید دفتر خود را همه جا حمل کنید، باید یک جلد محکم تر انتخاب کنید که در برابر ضربه مقاوم باشد. جلدهایی با گوشه های گرد انتخاب خوبی هستند زیرا تا نمی خورند. برخی از جلدها دارای جیب هایی هستند که شما می توانید کارت و برگه های کوچک خود را درون آن قرار دهید.


برای فرزندان خود دفتر مشق با طرح های کارتونی و فانتزی تهیه کنید تا آنها به مشق نوشتن یا انجام تکالیف ترغیب شوند.

راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

پرفراژ

منظور از پرفراژ سوراخ های ریز متوالی به شکل خط در روی بعضی از کاغذها که کاغذ در آن محل به راحتی از جلد جدا می شود، است. اگر از آن دسته افرادی هستید که ممکن است بارها ورقه های دفتر خود را جدا کنید، خرید دفترهایی با پرفراژ بهترین گزینه است.هرچه سوراخ ها به هم نزدیک باشند کاغذ بهتر از دفتر جدا می شود. انتخاب این دفتر برای کودکان به عنوان دفتر مشق گزینه مناسبی نیست.


راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

استفاده مجدد

برخی از تولید کننده ها جلدهایی را ارائه می دهند که آنها را می توان مجددا استفاده کرد. پس از تمام شدن دفتر خود یک دفتر به سایز همان جلد می توانید خریداری کنید و دوباره استفاده کنید. حتی این جلد برای نگهداری از دفتر شما مناسب است و از آسیب و کثیف شدن آن جلوگیری می کند.

برخی از دفترها که کلاسوری هستند نیز با خریداری برگه هایی به همان سایز و تعداد پانچ پس از اتمام دفتر قابل استفاده مجدد هستند. تولید کننده های دفتر کلاسوری اکثرا اوراق یدکی آنها را نیز تولید می کنند تا شما بتوانید از همان برند دفتر خود خریداری کنید. همچنین بین برگه های خود می توانید از ایندکس استفاده کنید تا موضوع نگارش خود را تفکیک کنید.


راهنمای خرید دفتر راهنمای خرید دفتر

کاربردهای دفتر

استفاده عمومی

اگر شما از دفترها برای نوشتن شماره تلفن، دستورالعمل ها و یا سایر موارد متفرقه استفاده می کنید، پس نیازهای شما ساده هستند و یک دفتر ساده به ابعاد کوچک A5 برای شما کافی است تا اطلاعات شما را سازماندهی کند. برای این مورد استفاده دفترهای ساده و کوچک بیشتر طرفدار دارند، پس شما چرا دفترچه های پاپکو با جلد شیک و جذاب را امتحان نمی کنید؟

راهنمای خرید دفتر

مورد استفاده یادداشت برداری

دانش آموزان از دفترها برای انجام وظایف مختلف از جمله یادداشت ها هنگام صحبت های آموزگار، نوشتن وظایف، انجام دادن تکالیف، جزوه برداری و ... استفاده می کنند. مدل خط نقطه که قبلا به آن اشاره شد به دلیل اینکه هم می توان در آن یادداشت کرد و هم اشکال هندسی و نمودار درون آن رسم کرد بین دانش آموزان محبوب تر است زیرا وظایف آنها را سازماندهی کرده و خواندن در این دفترها آسان است. دفترهای متالیک پاپکو برای دانش آموزان و دانشجویان مناسب است. هم جلد محکمی دارند و هم در رنگ های مختلفی موجود است. دفترهای کلاسوری نیز برای دانشجویان مناسب است زیرا می توانند هر ترم با استفاده از اوراق یدکی از آن استفاده کنند. 

راهنمای خرید دفتر


برای طراحی و تفکر بصری

برای همه طراحان و متفکران بصری دفتر بدون خط (صفحات خالی) را پیشنهاد می کنیم. این نوع دفتر باید هم جلد سخت و بادوامی داشته باشد تا موقع حمل آسیب نبیند و هم ضخامت کاغذهای آن زیاد باشد تا جوهر یا رد مداد در طرف دیگر صفحه نمایان نشود. پاپکو دفترهای نقاشی طرح دار عرضه می کند که اگر شما طرفدار دفترهای طرحدار هستید می توانید آنها را خریداری کنید در غیر اینصورت ما برای مثال به شما دفتر دیگری را با مشخصات زیر پیشنهاد می کنیم. 

راهنمای خرید دفتر

مهندسی و طراحی

برای مهندسان، معماران و طراحان ما دفترها شطرنجی را توصیه می کنیم زیرا با داشتن کاغذهای شطرنجی شما می توانید الگوی خود را تمیز و واضح رسم کنید. این نوع دفترها بهتر است که صحافی افقی داشته باشد. پاپکو بین دفترچه یادداشت های خود شطرنجی نیز دارد که برای رسم الگوهای کوچک در زمانی که می خواهید از ذهنتان نرود، مناسب است. همچنین نوعی دفتر مهندسی یک خط نیز عرضه می کند برای جزوه نویسی محبوب تر است، بنابراین اگر محصولی دیگر مد نظر شماست مثالی در جدول زیر مشاهده می کنید.

راهنمای خرید دفتر


برای اهل قلم

خوشنویسان همیشه به دنبال دفترهایی با کاغذ ضخیم و با کیفیت که جوهر روی آن پخش نشود و به صفحه دیگر پس ندهد.

اکثر جنس کاغذهای این دفترها گلاسه است که در فروشگاه ها به نام دفتر خوشنویسی موجود هستند. با ویژگی هایی که یک دفتر خوشنویسی باید داشته باشد آشنا شوید.


راهنمای خرید دفتر


یادگیری زبان خارجه

محصلان چه در مدرسه و چه در کلاس های آموزشی برای یادگیری زبان دیگری مانند انگلیسی و ... نیاز به یک دفتر دو خط دارند. برای مبتدیان که نیاز به تمرین دستخط دارند، دفترهایی چهار خط تولید و روانه بازار شده است. به جز این دفترها پاپکو دفتر لغتی نیز تولید کرده است که در هر صفحه شامل سه ستون برای لغت خارجه، تلفظ آن و معنی به فارسی است. برای یادگیری هرچه بهتر فرزندان خود تهیه هر سه نوع دفتر مناسب است. حال ما به شما ویژگی های دفترهای دو خط، چهار خط و دفتر لغات را معرفی می کنیم.

دفتر دوخط (انگلیسی)

راهنمای خرید دفتر


دفتر چهار خط

راهنمای خرید دفتر

دفتر لغت انگلیسی

راهنمای خرید دفتر


منابع : ترجمه از سایت های miligram
 و jetpens

محصولات مرتبط
مرجع: PN-9176
34,690 تومان (با مالیات)
اگر شما به خاص بودن وسایل خود اهمیت می دهید بهترین اتنخاب محصول جدید پاپکو به نام دفتر پرونوت است.
مقالات مرتبط

9 ویژگی مهم برای انتخاب یک دفتر مشق مناسب

توسطبیتا مزینانی 4 سال قبل

معرفی دفتر پرونوت

توسطآذین نوراللهی 10 5 سال قبل

دفتر Pronote برای اولین بار در ایران

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل

اشتباهی که منجر به اختراع پاک کن شد!

توسطآذین نوراللهی 3 5 سال قبل
1 نظر
  • آن****

    آن**** 1397-07-19

    سلام امیدوارم که نظرای ما باعث بهتر شدن مقاله های شما شود.هرچند الان بسیار عالیه اما میخواستم بگم راهنمای خریدارو توی صفحه اصلی سایتتون بذارید تا ما ازش استفاده کنیم اگه من توی گوگل سرچ نکرده بودم نمیدیدم که شماهم اینهمه راهنمای خرید دارید. اگر میشه نظرمو قبول کنین و انجام بدین ممنون و متشکر
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود