هوش تجاری و اهمیت آن در کسب و کار...

ارسال شده در3 سال قبل توسط
مورد علاقه1

هوش تجاری یا همان BI(Business Intelligence)، فرآیندی است که بر مبنای تحلیل داده های یک شرکت اتفاق افتاده و به مدیران و صاحبان مشاغل کمک می کند تا بر مبنای اطلاعات به دست آمده از داده ها تصمیم گرفته، عوامل موفقیت یا شکست پروژه ‌ها را پیدا کرده و همچنین عواملی که باعث می شود میزان سود شرکت کم یا زیاد شود را نیز شناسایی کنند.

این اطلاعات از سیستم ‌های خارجی و منابع داخلی با ابزارها و روش های متفاوتی به دست می آید و در قالب دشبورد، نمودار، چارت، گراف، نقشه و سایر گزارشاتی که بتوان داده ها را به صورت بصری به تصویر کشید، قابل مشاهده اند.

بد نیست بدانید اصطلاح هوش تجاری اولین بار در اواخر دهه 1860مطرح شد. اما به طور رسمی "هاوارد درسنر" در سال 1989 برای اولین بار به منظور توصیف تحلیل داده برای کمک به تصمیم گیری های تجاری از این اصطلاح استفاده کرد.

ابزارهای هوش تجاری

ابزارهای هوش تجاری کدام است؟

اگر بخواهیم ابزارهای هوش تجاری را معرفی کنیم، شامل طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل داده نظیر آنالیز اطلاعات، گزارش سازمانی و پردازش آنالیز به صورت آنلاین می شود. این ابزارها بر اساس سیستم های پردازش تحلیلی بر خط یا همان OLAP (On-Line Analytical Processing)، توسعه داده شده اند. در این سیستم ها می توان انواع داده را وارد و سپس مشخص کرد که داده ها بر چه اساسی طبقه بندی و نمایش داده شوند.

به طور معمول اما این ابزارها، سیستم ‌های تحلیلی مبتنی بر کامپیوترهای بزرگ یا Mainframe-based نظیر سیستم پشتیبان تصمیم (Decision Support Systems) و سیستم‌ های اطلاعات اجرایی (Executive Information Systems) هستند.

مزایای هوش تجاری

مزایای هوش تجاری چیست؟

  1.        گزارش گیری سریع و آسان

به کمک هوش تجاری می توان در مدت زمانی کوتاه، اطلاعاتی دقیق از عملکرد سازمان کسب و برمبنای داده های تحلیلی اقدام به تصمیم گیری های بزرگ و مهم کرد.

تصور کنید اطلاعات سازمانی که متشکل از بخش ها و دپارتمان های مختلف است و در فرمت های مختلفی ذخیره شده، برای بررسی میزان سوددهی و عملکرد مورد ارزیابی قرار گیرد. این کار اگر بخواهد به صورت دستی انجام بپذیرد، به چندین نیروی انسانی و ساعت های بسیاری زمان احتیاج دارد. در حالی که هوش تجاری به راحتی این گزارش ها را در مدت زمانی کوتاه انجام می دهد.

  1.        تصمیم گیری سریع و هوشمندانه

هوش تجاری کمک می کند که اطلاعات سازمان به یک تحلیل ساختارمند تبدیل شود تا هنگام تصمیم گیری های استراتژیک و سریع، بهترین نتیجه حاصل شود.

تصور کنید در دنیای پرنوسان اطلاعات که داده ها مدام در حال تغییر هستند، بخواهید برای یک گزارش IT که به طور معمول دو روز زمان می برد، منتظر بمانید. در طول این مدت گزارش گیری دو روزه نیز داده ها و مقادیر تغییر می کنند و اگر شما بخواهید به یک گزارش به روز دست یابید، با این روند ممکن نیست. درست در این نقطه است که هوش تجاری با آنالیزهای لحظه ای خود به کمک شما می آید تا مسیر مالی شرکت به سمت مثبت تر شدن تغییر کند و تصمیمات درست گرفته شود.

  1.        بهینه ‌سازی فرایندهای داخلی و افزایش بهره وری شرکت

هوش تجاری کمک می کند تا راهکارهای درست و نادرست شرکت مشخص شود و نقشه راه برای ادامه مسیر حرکت تعیین شود. اینکه روزانه چه کارهایی بر اساس بیزنس پلن و الویت های شرکت باید انجام شود، شرح وظایف هر بخش چیست، نقاط قوت و ضعف شرکت کدام است و چه راهکاری برای بهبود عملکرد شرکت در جهت رفع نقاط ضعف باید به کار گرفت را می توان با داده های هوش تجاری مشخص کرد.

  1.        افزایش درآمد و سرعت بازگشت سرمایه

هر سازمان یک سیستم یکپارچه است که بخش های آن به هم مرتبط بوده و نمی توان آنها را جدا از هم در نظر گرفت و برای هر دپارتمان یک استراتژی مجزا از سایر دپارتمان ها به کار گرفت. هوش تجاری در سازمان وظیفه دارد با اطلاعات مجزایی که از بخش های مختلف به دست می آورد، یک تحلیل کلی و یکپارچه ایجاد کند که در راستای اهداف سازمان و برای کمک به تصمیم گیری بهتر آن باشد. با این نتایج می توان کمپین های خود را برنامه ریزی، استراتژی های فروش را مشخص و تغییرات لازم را اعمال کرد تا در کمترین زمان ممکن سرمایه شما را به شما بازگردد.

  1.        کاهش هزینه نیروی انسانی

همانطور که پیش از این گفته شد، با پیشرفت جهان امروز و افزایش اطلاعات، نیاز به آنالیز و تحلیل داده ها بیش از پیش است. داده ها نیز روز به روز پیچیده تر و گسترده تر می شوند. پس به همان نسبت تحلیل و ارزیابی آن پیچیده تر و سخت تر می شود و نیاز به نیروی انسانی نیز افزایش می یابد. حال تصور کنید در این شرایط قرار باشد به روش سنتی و دستی گزارش گیری ها اتفاق بیفتد. باید تعداد زیادی نیروی انسانی به کار گرفته شود تا به صورت مداوم گزارش بگیرند و افرادی استخدام شوند که گزارشات را چک کنند. در حالی که یک متخصص هوش تجاری به تنهایی می تواند تمام این فعالیت ها را انجام دهد و در سریع ترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را با بیشترین دقت به دست آورد.

تفاوت هوش تجاری با آنالیز تجاری

هوش تجاری (BI) چه تفاوتی با تجزیه و تحلیل یا آنالیز تجاری (BA) دارد؟

هوش تجاری (BI)، آنالیز یا تحلیل توصیفی است و شرایط قبلی یا فعلی را بیان می ‌کند. شاید این جمله "مایکل فورمن گرمن"؛ استاد مدیریت عملیات و تصمیم گیری در دانشگاه دیتون در اوهایو هدف هوش تجاری را به خوبی توصیف کند. او می ‌گوید : هوش تجاری به شما نمی‌ گوید که چه باید بکنید، بلکه به شما می‌ گوید که یک کسب و کار قبلا چگونه بوده است و در حال حاضر چگونه است.

تحلیل تجاری یا (BA) Business Analytics فرایندی است که به کمک تکنولوژی و با استفاده از نرم افزار، داده ها آنالیز شده تا آنچه که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، پیش بینی شود. این فرآیند بیشتر در شرکت و سازمان هایی اتفاق می افتد که تصمیمات اساسی خود را بر مبنای داده ها می گیرند. داده ها در این سازمان ها حکم سرمایه داشته و تحلیل تجاری روشی برای تبدیل داده ها به مزیت رقابتی است.

هوش تجاری چیست؟

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما نیز اگر تجربه ای از هوش تجاری دارید و یا با مزایای بیشتری از آن آشنا هستید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقالات مرتبط
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود