تاثیر رنگ و طرح دفترها بر یادگیری

ارسال شده در3 سال قبل توسط
مورد علاقه0

مطالعات علمی که اخیرا در جهان انجام شده است، نشان می دهد که رنگ بر احساسات، بهره وری و یادگیری تاثیر می گذارد. از آنجایی هرچه در اطراف خود می بینیم دارای رنگ است، رنگ ها جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند.

رنگ ها به دلیل تاثیر آنها بر احساسات ما، به طور اجتناب ناپذیری بر توجه و انگیزه ما برای انجام هر کاری تاثیر می گذارند. مطالعات انجام شده، ارتباطات بین احساسات مثبت یا منفی و رنگ ها را به وضوح نشان می دهند. اگر دقت کنید نحوه استفاده از رنگ ها مستقیما با هدف مورد نظر یک اتاق ارتباط دارد، به طور مثال مهدکودک ها از رنگ های شاد استفاده می کنند، بیمارستان ها رنگ های آرامش بخش به کار می برند و ...

بنابراین انتخاب رنگ برای یک مکان به این بستگی دارد که اتاق مورد نظر برای آرامش و سکوت، فعالیت های پر سر و صدا یا تمرکز آماده می شود.

واکنش های روانشناختی به رنگ می تواند توجه و خلق و خوی را تغییر دهد. به عنوان مثال، در یک تحقیق در سال 1991 نشان داده شده است که رنگ صورتی رفتار پرخاشگرانه را کاهش می دهد و تحقیقی دیگر در سال 1996 ثابت می کند برخی از رنگ ها برای سلامت جسمی و روانی مناسب هستند.

به همین دلیل رنگ های مورد استفاده در مهد کودک ها، مدارس و به طور کل مراکز آموزشی باید کاربردی باشند. به عبارت دیگر، باید نتایج مثبتی در افزایش توجه افراد، کاهش فشار بر چشم آنها و سرعت واکنش آنها مشاهده شود. به عنوان مثال، استفاده از رنگ های ملایم که باعث خستگی چشم نمی شوند، برای اطمینان از اینکه محصلان می توانند در حین مطالعه یا انجام تکالیف، سر خود را برگردانند و به چشمان خود استراحت دهند.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

برای یادگیری بهتر، رنگ ها برای به حداکثر رساندن دریافت و نگهداری اطلاعات مفید واقع خواهند شد اما روش کار این نیست که خودمان را در معرض تحریک قرار دهیم. بنابراین ترکیب بیش از حد رنگ های روشن مانند قرمز، زرد و نارنجی بسیار محرک خواهد بود و باید با رنگ هایی مانند آبی و سبز که همراه با آرامش، راحتی و رضایت هستند، به کار برده شوند.

 در نتیجه، می توان گفت که 80 درصد از اطلاعات پردازش شده توسط مغز از طریق چشم است و افراد هنگام یادگیری به نشانه های بصری حساسیت فوق العاده ای دارند. تاثیرات رنگ بسیار است و زمان طولانی باید برای توصیف آنها صرف کرد.

همه اینها گفته شد تا برسیم به این موضوع که برند پاپکو برای این موضوع چه کرده است؟! آیا تا به حال به طرح ها و رنگ های محصولات پاپکو دقت کرده اید؟ متوجه شده اید که برای هر سلیقه، سن و شرایطی محصولی متفاوت تولید شده است؟

از رنگ های تیره گرفته تا روشن، از رنگ های شاد تا رنگ های خنثی و رنگ های گرم و سرد... شما می توانید هر کدام از این نوع رنگ ها را به صورت های مختلفی انتخاب کنید، یعنی از چند محصول با یک رنگ، محصولاتی با رنگ های متضاد یا یک ست شیک و ساده را ترجیح می دهید.

اول از همه چند رنگی بر یادگیری بسیار تاثیر دارند را معرفی می کنیم:

1. سبز؛ تمرکز

همه این را می دانید که فقط با یک نگاه به جنگل یا دشت، احساس آرامش می کنید. رنگ های با طول موج کم باعث آرامش می شوند و کارآیی و تمرکز شما را بهبود می بخشند. به همین دلیل است که رنگ سبز، یک رنگ عالی برای تمرکز است و رنگی ساده برای چشم محسوب می شود. نکته جالب این است شواهد علمی واقعی برای این مورد وجود دارد.

همچنین برخی مطالعات نشان داده است که میزان رضایت شغلی افرادی که در دفتر کار سبز رنگ کار می کنند، بیشتر است و علاوه بر این مشتریان، زمان بیشتری را صرف خرید در فروشگاه هایی می کنند که با رنگ سبز، نفاشی شده اند.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

2. نارنجی: رفع بی حوصلگی

برای این رنگ شاید به غروب خورشید نارنجی فکر کرده باشید یا اگر گرسنه باشید به هویج! نارنجی برای محصلان می تواند یک رنگ صمیمی و برطرف کننده بی حوصلگی باشد که به نوبه خود باعث راحتی و بهبود عملکرد عصبی می شود.

برخی از نظریه پردازان استدلال می کنند که یک محیط غنی از رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و باعث تحریک فعالیت ذهنی می شود. همچنین افزایش اکسیژن رسانی منجر به احساس نشاط و آمادگی برای انجام کارها می شود که حتی همین باعث شده تا برخی پیشنهاد دهند که مراکز آزمون را به رنگ نارنجی درآورند تا ذهن امتحان دهندگان فعال شود.

استفاده از کمی قرمز و زرد در جلب توجه افراد به جزئیات مفید است. به همین دلیل به کار بردن دفترهایی به این رنگ ها یا هایلایتر کمک می کند تا ذهن شما بهتر کار کند و یادگیری آسان شود. دفترهای جلد سخت و پرونوت پاپکو به قدری طرح و رنگ برای شما فراهم آورده است که با انتخاب هر کدام انگیزه یادگیری در شما زنده می شود.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

3. آبی: سودمندی

اغلب ما رنگ آبی را دوست داریم و آن را رنگ اعتماد و نظم می دانیم، به همین دلیل می توان گفت که انتخاب رنگ و طرح آبی به عنوان دفتر سودمند خواهد بود. اگر رنگ آبی در ما احساس اعتماد و نظم ایجاد می کند، پس می توان گفت که در یادگیری موثر بوده و ما را به سمت خود می کشاند. فکر می کردید که حتی رنگ و طرح دفترهایی که انتخاب می کنید، بر حس درونی شما تاثیر داشته باشد؟!

تاثیر رنگ ها در یادگیری

4. زرد: هشدار دهنده

زمانی که از یک هایلایتر زرد برای تاکید یک نکته مهم استفاده کرده اید، کتاب را کنار گذاشتید. پس از چند روز کتاب را باز می کنید، چه حسی به شما می دهد؟ جز اینکه به شما هشدار می دهد، این نکته مهم است، از آن سرسری نگذر! برای دفتر نیز همینطور است.

دفتر زرد رنگ یا با طرح زرد شما را صدا می زند برای مطالعه و یادگیری... این موضوع را حتما در چراغ های راهنمایی و رانندگی نیز مشاهده کرده اید که برای احتیاط به کار برده می شود.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

5. سیاه: تجمل و ارزش

برای کودکان این رنگ دفتر مناسب نیست، زیرا هنوز درکی از تجمل ندارند. برای محصلانی که سن بالاتری دارند، دفترهای مشکی رنگی شیک و دوست داشتنی محسوب می شوند که باعث می شود افراد برای تجمل هم که شده به دنبال یادگیری می روند!

6. سفید: آزادی و قدرت

رنگ سفید معمولا برای فضاهای خالی به کار می رود، مانند برگه های دفتر که بدون خط، یک خط، دو خط و ... طراحی می شوند. با رنگ سفید احساس قدرت، آزادی و به طور کلی حس خوب برای شما تداعی می شود. رنگ سفید برای برجسته کردن و مورد توجه قرار گرفتن رنگ های دیگر در دفترها به کار می روند.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

پس از رنگ ها بحث درباره طرح ها مطرح می شود که می تواند شامل طرح های حیوانات، مناظر، اشخاص، آسمان و زمین، طرح سنتی، هنری، فانتزی و ... باشد. این طرح ها را در دفترهای جلدسخت، پرونوت و دفاتر روکش پلاستیکی که دفترهای جدید پاپکو هستند می توانید پیدا کنید.

طرح های حیوانات بیشتر برای کودکان یا کسانی که کودک درون آنها زنده است، مناسب هستند و طرح های دیگر بر اساس سن، سلیقه، شرایط و کاربرد آنها انتخاب می شوند.

طرح های زیبا برای شما اشتیاق، انگیزه و ذوق یادگیری می آورند، آنها با جذابیت خود شما را مشتاق به نوشتن می کنند و مانع از کنار گذاشتن درس و هر نوع نوشتن دیگری می شوند.

تاثیر رنگ ها در یادگیری

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و ما را با نظرات و پیشنهادات خود درباره مقاله، دفترهای پرونوت، جلدسخت و دیگر دفاتری که مورد علاقه شماست، خرسند کنید.

مقالات مرتبط

رنگ روزهای هفته

توسطآذین نوراللهی 4 5 سال قبل

تاثیرات شگفت انگیز رنگ آمیزی

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود