چگونه کلاس اولی ها را برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

ارسال شده در3 سال قبل توسط
مورد علاقه0

اگر شما هم امسال دانش آموز کلاس اولی دارید، در این ماه ها کم کم باید او را برای ورود به مدرسه آماده کنید. البته با توجه به اجباری شدن دوره های پیش دبستان در سال های گذشته، احتمالا کودک شما تجربه حضور در محیط بیرون از خانه، درس خواندن و یادگیری گروهی را کسب کرده و آماده ورود به کلاس اول شده است. اما فراموش نکنید که سال اول مدرسه یکی از خاطره انگیزترین دوران برای دانش آموزان است و اگر کودک خود را برای شروع آن آماده نکنید، ممکن است برای او بسیار چالش برانگیز باشد. دادن مسئولیت های حتی کوچک به کودک، او را آماده می کند تا با توان و مهارت بیشتری اولین مسئولیت جدی زندگی خود که درس و مدرسه است را تجربه کند.

در ادامه گام هایی را برای همراهی با فرزند دلبندتان خواهیم گفت که خواندن آن خالی از لطف نیست. پس با ما همراه باشید.

  1.        در کودک خود حس مثبت ایجاد کنید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

آماده کردن کودک برای ورود به اولین سال مدرسه یعنی آماده کردن او برای ورود به دنیایی از تجربیات و اتفاقات جدید. حال اینکه شما چگونه خاطرات و تجربیات خود را وصف کنید، موضوع بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. سعی کنید به کودک خود ذهنیت مثبت دهید و از ساعات خوشی که قرار است در یک محیط آموزشی بگذراند، تعریف کنید. مشکلات و سختی های آن را با دید مثبت بیان کنید و کودک خود را یک قهرمان توصیف کنید که قرار است با مشکلات مبارزه کند و آنها را پشت سر بگذارد. با او همدلی کنید و بگویید که شما هم در روز اول مدرسه، همان استرس ها را تجربه کرده اید اما با گذشت زمان پی برده اید که مدرسه بهتر از آنچه که تصور کرده اید بوده است. مدرسه را خانه دوم کودک خود توصیف کنید و به او بگویید که آموزگاری مهربان دارد که از او حمایت خواهد کرد. شما نیز نگرانی های او را درک کنید و اجازه دهید از احساساتش با شما صحبت کند.

فراموش نکنید که اگر کودک شما تجربه رفت و آمد با سرویس مهدکودک یا پیش دبستانی را ندارد، حتما قبل از شروع سال تحصیلی او را با راننده سرویس آشنا کنید. این کار کمک می کند کودک از همراهی با یک فرد غریبه مضطرب نشود و احساس امنیت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : لیست خرید لوازم التحریر مورد نیاز پایه اول تا ششم

  1.        کودک خود را به قوانین و زمان بندی عادت دهید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

اگر برای زمان خواب و بیداری کودک خود قانون خاصی ندارید، شک نکنید که با آغاز سال تحصیلی به مشکل بر می خورید. بنابراین بهتر است در طول تابستان و چند ماه پیش از شروع مدارس، آرام آرام ساعت خواب کودکتان را تنظیم کنید و او را به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت دهید. چرا که کم خوابی بر روند یادگیری او تاثیر منفی خواهد گذاشت و وقتی به صورت مداوم تکرار شود، سبب خستگی، کاهش دقت و انرژی کودک می شود.

همچنین ساعات مشخصی از روز را به مطالعه و کار کردن روی مهارت های مختلف کودک خود اختصاص دهید تا به نشستن، گوش دادن و یادگیری عادت کند.

بیشتر بخوانید : 7 نکته مهم در خرید لوازم تحریر مدرسه

  1.        مهارت های مختلف او را تقویت کنید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

روی مهارت گوش دادن کودک خود کار کنید. دانش آموز کلاس اول تمام اطلاعات و یادگیری خود را از طریق گوش دادن کسب می کند. برایش کتاب های مصور داستانی تهیه کنید و قصه هایی بخوانید که شامل چندین فصل باشد تا کودک مجبور شود ماجرایی نسبتا طولانی را دنبال کند. این کار علاوه بر آنکه دایره لغات کودک شما را افزایش می دهد، مهارت گوش دادن را نیز در او فعال می کند. همچنین او را به یک شنونده خوب در کلاس درس تبدیل کرده و قوانین مربوط به مکالمات مثل رعایت نوبت، جمله سازی و بیان صحیح ساختار عبارات را فرا می گیرد.

روی مهارت دست ورزی کودک خود کار کنید. بهتر است فرزند دلبند شما قبل از ورود به کلاس اول، ماهیچه های دست و انگشتان خود را تقویت کند. برای این کار شما می توانید از خمیر بازی یا گل رس کمک بگیرید تا با آن کاردستی های متنوع بسازد. هر چه خمیر یا گل سفت تر باشد، تقویت ماهیچه ها بهتر اتفاق می افتد. همچنین می توانید از کتاب هایی که حروف و اشکال نقطه چین دارد را در اختیار او قرار دهید تا کودک نقطه چین ها را به هم وصل کند.

روی مهارت صحبت کردن کودک خود کار کنید. او را تشویق کنید تا با شما صحبت کند، از احساساتش بگوید و قصه هایی که برای او تعریف می کنید را دوباره برای شما باز گو کند. دانش آموز کلاس اولی شما باید به مهارت گوش دادن و صحبت کردن تسلط کامل داشته باشد. او را از صحبت کردن با معلمان و پرسنل مدرسه نترسانید.

بیشتر بخوانید : معرفی دفتر مشق پرونوت برای پایه های مختلف

  1.        روی درس ریاضی بیشتر تمرکز کنید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

بدون شک کودک شما در دوره پیش دبستانی با مفاهیم اولیه ریاضیات آشنا شده است اما به این معنا نیست که تمرکز را روی این درس کم کنید. ورود به کلاس اول و مفاهیم جدی تر ریاضیات شما را خیلی درگیر خواهد کرد. دانش آموزان سال اولی شمردن، جمع و تفریق را فرا خواهند گرفت و اگر کودک شما از قبل با این مفاهیم آشنایی داشته باشد، با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری در کلاس حضور می یابد.

بیشتر بخوانید : نکاتی که برای خرید لوازم التحریر باید بدانیم.

  1.        کتاب خواندن را شروع کنید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

سال اول مدرسه، سال خواندن است و هر فعالیتی که در طول آن انجام شود، به نوعی مربوط به خواندن است. شما می توانید خیلی قبل تر از شروع مدرسه، خواندن را با کودک خود کار کنید. پیش از بازگشایی مدارس برایش کتاب بخرید و در طول سال تحصیلی او را تشویق کنید همان کتاب ها را بخواند. حضور در محیط کتاب فروشی و کتابخانه را برایش تبدیل به یک عادت مفید کرده و کتاب های مناسب گروه سنی خودش را تهیه کنید. اجازه بدهید کودک شما با کتاب و کتاب خوانی خو بگیرد.

بیشتر بخوانید : 9 ویژگی مهم برای انتخاب یک دفتر مشق مناسب

  1.        از مهارت دیداری کودک خود برای یادگیری کمک بگیرید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

یک گام بسیار موثری که می توانید برای آماده سازی کودک و ورود به کلاس اول بردارید، این است که تعدادی کارت کوچک تهیه کنید و نام لوازم مختلف خانه را روی آن بنویسید و روی همان وسیله بچسبانید. با این شیوه کودک شما خواندن نام تعداد بسیاری از لوازم منزل را یاد گرفته و به صورت تصویری به خاطر می سپارد.

بیشتر بخوانید : برای سال جدید تحصیلی چه نوع دفتر بخریم؟

  1.        خواندن ساعت را آموزش دهید.

آماده سازی دانش آموز کلاس اولی

برای یادگیری ساعت به کودک خود منتظر درس و مدرسه نمانید. خیلی مهم است که فرزندتان قبل از شروع مدرسه با مفهوم زمان، ساعت و خواندن ساعت عقربه ای آشنا شود. حتی اگر امکانات آموزشی کافی برای یادگیری ندارید، با یک تکه مقوا، یک پاک کن و یک سوزن ته گرد می توانید به سبک قدیم آموزش را شروع کنید. اما صبور باشید. یادگیری ساعت برای کودکان کمی سخت است.

درست است که تابستان زمان بسیار خوبی برای آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول است، اما فراموش نکنید که قرار نیست بیش از حد سخت و کسل کننده بگذرد. بهتر است آموزش را همراه با بازی و خوش گذرانی انجام دهید.

در تابستان داستان هایی برای کودک خود بخوانید که در آن شخصیت اصلی به مدرسه می رود و با اتفاق های جالبی مواجه می گردد. این کار کمک می کند او با قهرمان داستان همذات پنداری کند و از نظر ذهنی با مدرسه و فضای آن ارتباط برقرار کند.

از همین امروز شروع به آموزش مواردی کنید که اضطراب کودک شما را کمتر می کند. مواردی نظیر شیوه برخورد با دیگران، چگونگی آماده شدن برای رفتن به مدرسه، پوشیدن لباس کودک توسط خودش، پوشیدن کفش و بستن بند آن، رفتن به دستشویی و... . آشنا شدن کودک با این نکات به ظاهر ساده، اضطراب مدرسه را در ذهن او کم می کند.

 بهتر است یک ماه پیش از شروع مدرسه برای خرید لوازم التحریر، کیف و لباس دانش آموز اقدام کنید. این کار کمک می کند کودک کلاس اولی شما احساس آرامش بیشتری کرده و در روزهای پایانی دچار استرس نشود.

در شهریور ماه کم کم مقداری از اسباب بازی های کودک را جمع کنید، کتابخانه کوچکی برای او تهیه کنید و در آن کتاب، دفتر و سایر لوازم التحریر را قرار دهید تا کودک در فضای درس و مدرسه قرار گیرد. همچنین عادات غذایی او را به سمت سالم تر شدن پیش ببرید. کودک خود را عادت دهید که صبحانه ای کامل و مقوی میل کند. دانش آموزی که صبحانه کافی نمی خورد، اشتهای خوردن غذای سالم را از دست می دهد و در رشد آموزشی و تربیتی نیز دچار مشکل می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین دفتر نقاشی کدام است؟

نکاتی برای شب قبل و روز بازگشایی مدارس :

  •          بهتر است دانش آموز کلاس اولی، شب قبل از بازگشایی مدرسه شام سبک میل کند و به موقع بخوابد. روز اول مدرسه نیز یک قمقمه آب در اختیار او قرار دهید تا بتواند آب کافی بنوشد. روز اول به دلیل مراسم طولانی شروع سال و در صف ماندن و همینطور اضطرابی که کودک دارد، زودتر تشنه می شود.
  •          برای زنگ تفریح کودک خود میان وعده سبک و مفید در نظر بگیرید. یک لقمه نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گردو، نان و کره و عسل، انواع مغزها و دانه های آجیلی و میوه های تازه بهترین انتخاب است.
  •          روز اول مدرسه درست سر وقت حاضر شوید. فراموش نکنید دیر یا زود رسیدن و انتظار، کودک شما را مضطرب می کند.
  •          کودک خود را مطمئن کنید در صورت بروز هر مشکلی، شما در اولین فرصت کنار او خواهید بود.
  •          به کودک خود ساعت شروع و پایان کلاس های درسی را اطلاع دهید تا او احساس سردرگمی نکند.
  •          اسم و شماره تماس های ضروری را روی یک کاغذ نوشته و در جیب یا درون کیف مدرسه کودک خود قرار دهید. این کار به دانش آموز کلاس اولی شما احساس امنیت و آرامش داده و اضطراب او را کاهش می دهد.
  •          با کادر مدرسه در ارتباط باشید، به توصیه های آنها عمل کنید از آنها درخواست های غیر منطقی نکنید. اختلافات و ناسازگاری های میان خانه و مدرسه بر شخصیت کودک اثر منفی می گذارد. سعی کنید تا حد امکان این اختلافات را کم کنید.
  •          ارتباط خود را با انجمن اولیا و مربیان مدرسه و معلمان حفظ کنید و در جلسات حضور مستمر و فعال داشته باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین دفترچه یادداشت کدام است؟

امیدواریم از خواندن این مطلب راضی بوده باشید. شما نیز اگر دانش آموز سال اولی دارید و از آموزش های آن مطلعید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

 

 

محصولات مرتبط
مقالات مرتبط
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود