به احترام طبیعت، برای زمین ...

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه1

هر سال در چنین روزی؛ درست در میانه ماه پایانی سال، با کاشتن نهالی به استقبال بهار می رویم. خیلی از ما هم فقط نظاره گر این سنت ارزشمندیم، بی آنکه بدانیم کاشت یک نهال، تنها یک نهال، چقدر برای خودمان و زمین مفید است. در این مقاله قصد نداریم به توضیحات کلیشه ای بزرگداشت این روز بپردازیم. حتی نمی خواهیم بگوییم تاریخچه درختکاری چیست و اصلا چه شد که چنین روزی نامگذاری شد. فقط و فقط می خواهیم بگوییم که نهالی که با دست خود می کاریم چقدر در زندگیمان تاثیرگذار است. پس اگر کنجکاوید بدانید، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

سبب تولید اکسیژن و پاکی هوا می شود.

شاید مثال جالبی باشد اگر بگوییم درختان همان کاری را می کنند که ریه برای انسان. پس درختان را ریه های زمین برای تنفس در نظر بگیرید. چرا که گازهای سمی و ذرات معلق در هوا را جذب می کنند و اکسیژن را به هوا برمی گردانند.

یک درخت بزرگ، سالانه نزدیک به بیست و سه کیلوگرم دی اکسید کربن را جذب کرده و حدود دو هزار و هفتصد کیلوگرم اکسیژن باز می گرداند. به طور میانگین هر درخت اکسیژن مورد نیاز برای تنفس دو انسان را در طول سال تامین می کند.

درختان همچنین با جذب دی اکسید کربن مانع از گرم شدن دمای کره زمین و بروز اثرگلخانه ای می شوند.

سبب خنکی هوا در مناطق شهری، حفظ منابع آب و کاهش فرسایش خاک می شود.

شاخه و برگهای درختان از تابش مستقیم نور خورشید به زمین جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که آب موجود در اطراف ریشه اش تبخیر شود. همچنین در فصول سرد سال نیز آب باران و برف را در ریشه خود ذخیره می کند و با آزاد کردن آن در روزهای خشک، رطوبت نسبی هوا را تعدیل می کند. به همین دلیل دمای هوای جنگل خنک و معتدل تر از سایر مناطق است.

فواید درختکاری

سبب کاهش هزینه انرژی منازل می شود.

در فصل تابستان، سایه درختان 20% از مصرف انرژی صرف شده برای سرمایش را کاهش می دهد. در فصل زمستان نیز درختان همیشه سبز، بهترین سپر در مقابل باد بوده و میزان مصرف انرژی واحدهای مسکونی و اداری را کم می کند. به طوری که با افزایش 30% پوشش گیاهی در شهرهای سردسیر، به راحتی می توان 10% از مصرف انرژی صرف شده برای گرمایش را کاهش داد. این عدد در روستاهای سردسیر، تا 20% از مصرف انرژی صرف شده برای گرمایش را کاهش می دهد.

رنگ و روح به شهرها می بخشند.

درختان رنگ های یکنواخت و کسالت بار دیوارهای سیمانی، ساختمان های خاکستری و  پارکینگ ها را خنثی می کنند و در هر فصل روح و رنگی متفاوت به در و دیوار شهر می پاشند.

زیستگاه پرندگان و حیوانات است.

درختان پناهگاه امنی برای بیش از 500 نوع حشره، پرنده، پستاندار، قارچ و گلسنگ هستند. اگر جاندارانی در ریشه درختان زندگی می کنند را نیز در نظر بگیریم، زندگی هزاران جاندار و جانور ریز و درشت، به حیات هر درخت گره خورده است.

فواید درختکاری

سبب افزایش سرعت بهبود بیماران می شود.

مطابق تحقیقات، رنگ سبز برای انسان آرامش بخش است. در بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز از درختان و فضای سبز برای تسریع بهبودی زودتر بیماران استفاده می شود. همچنین کودکانی که به اختلال کم توجهی یا بیش فعالی دچارند، در محیط های سرسبز علائم کمتری از این بیماری را تجربه می کنند. بنابراین حضور در پارک ها و جنگل های مصنوعی حاشیه شهرها، یکی از ضرورتها و سرگرمی های زندگی شهری است.

فواید درختکاری

سبب کاهش آلودگی صوتی می شود.

درختان در کاهش آلودگی صوتی شهرها نیز نقش به سزایی دارند. آن ها از پخش شدن صداهای ناهنجار و آزار دهنده جلوگیری و فضای شهری را جای بهتری برای زندگی می کنند.

کاهش آلودگی صوتی

منبع تولید میوه است.

بسیاری از درختان میوه می دهند. این میوه نه فقط برای ما، بلکه برای پرندگان و موجودات بسیاری یک منبع تغذیه غنی است. بد نیست بدانید که یک درخت سیب، سالیانه در حدود 200 کیلوگرم سیب تولید می کند.

منبع تولید چوب است.

چوب ماده اولیه تولید وسایل بسیاری است که زندگی ما را راحت تر می کنند. ماده اولیه تولید کاغذ نیز محسوب می‌شود و خبر بد آن که انسان برای تامین نیازهای نوشت افزاری خود، درختان بسیاری را قطع می‌کند.

گزارش‌ ها حاکی از آن است که برای تولید یک بسته حاوی 500 برگه کاغذ، 6% از تنه یک درخت مورد نیاز است.حال در نظر بگیرید با این حجم بالای مصرف کاغذ، چه تعداد درخت باید قطع شود تا ما کاغذی برای نوشتن داشته باشیم.

به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم همواره از یک سطل مخصوص کاغذ باطله استفاده شود تا بتوان با بازیافت آنها سهم هر چند کوچکی در حفظ حیات درختان و زنجیره طبیعت ایفا کرد.

بازیافت کاغذ

محصولات مرتبط
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود