4 ایده خلاقانه برای چیدمان کتابها

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه1

روش اول : انتخاب یک روش سازماندهی ساده

1. کتاب های خود را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید. یک سیستم سازماندهی الفبایی، پیدا کردن کتاب را بسیار آسان می کند. شما می توانید این ترتیب الفبایی را بر اساس نام خانوادگی نویسنده انجام دهید.

  • اگر ترجیح می دهید یک سیستم سنتی تر باشد، می توانید کتاب ها را با عنوان آنها الفبایی کنید.

نحوه چیدمان کتابخانه

2. کتاب ها را بر اساس موضوع دسته بندی کنید. بسته به حجم مجموعه کتاب های شما ممکن است منطقی باشد که کلکسیون خود را به دسته های بسیار خاص مرتب کنید. آنها ممکن است با موضوعات فانتزی، معمایی، آشپزی، تاریخ، علم انسان شناس، هنر و تاریخ هنر یا علمی باشند. 

  • همچنین شما می توانید کتاب ها را بر اساس رده سنی (کودکان، جوانان و میانسالان) مرتب کنید.

نحوه چیدمان کتابخانه

3. کتاب ها را با رنگ یا ارتفاع مرتب کنید. اگر اولویت شما نمایش زیبایی و جلوه کتاب و جلب توجه بیشتر است ، مرتب سازی آنها را با رنگ یا ارتفاع در نظر بگیرید. کتاب های سیاه، سفید، قرمز، نارنجی، زرد، آبی، نیلی، بنفش و ... را دسته بندی کنید. پس از مدتی می توانید برای تنوع، طیف رنگی آنها را تغییر دهید.

  • کتابهای خود را از کتاب های بلند تا کوتاه ترین آنها یا گروهی از ارتفاع های مشابه کنار هم قرار دهید.

نحوه چیدمان کتابخانه

4. کتاب هایتان را به ترتیب زمانی در قفسه ها قرار دهید. از کتاب هایتان برای ایجاد یک جدول زمانی از ادبیات و/یا تاریخ استفاده کنید. شما می توانید کتاب ها را به ترتیب تاریخ انتشار آنها بچینید یا به ترتیب زمان تعریف شده در کتاب، رویدادها و ... سازماندهی کنید.

نحوه چیدمان کتابخانه

5. چندین روش سازماندهی را با هم ترکیب کنید. شما به غیر از اینکه می توانید به یک روش سازماندهی متکی باشید، بهتر است بدانید که امکان طبقه بندی مجموعه ها با دو یا سه روش نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید آنها را بر اساس موضوع و سپس هر موضوع را به ترتیب حروف الفبا قرار دهید. به طور خلاصه شما می توانید کتاب ها را با ترتیب رنگ دسته بندی کرده و سپس آنها را به ترتیب ارتفاع در قفسه بگذارید.

نحوه چیدمان کتابخانه

روش دوم : انتخاب روش سازماندهی استاندارد

1. یک سیستم فهرست بندی را انتخاب کنید. دو سیستم فهرست بندی اصلی وجود دارد: سیستم رده بندی دهدهی دیوئی1 (DDC) و سیستم طبقه بندی کتابخانه کنگره2. در سال 1876، ملویل دیوئی (Melvil Dewey) سیستم DDC را توسعه داد. امروزه این سیستم رایج ترین فهرست بندی در جهان است. این سیستم جزئیات کامل برای کتابخانه های کوچک و کلکسیون های کتاب را فراهم می کند. اگر شما به دنبال یک سیستمی هستید که شماره های دقیق تری تولید کند، از سیستم LCC استفاده کنید. در سال 1891، کتابخانه کنگره سیستم طبقه بندی خود را توسعه داد. به منظور پیگیری مجموعه عظیم خودش، به سیستمی نیاز داشت که دقیق تر از دیوئی باشد. سیستم LLC توسط کتابخانه های بزرگ تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • برای اطلاعات بیشتر به پانوشت ها در پایین صفحه مراجعه کنید. 

نحوه چیدمان کتابخانه

2. درباره سیستم طبقه بندی دهدهی دیوئی بیشتر بدانید. این سیستم کتاب ها را با کلاس اصلی، قسمت فرعی و بخش جزئی سازماندهی می کند. رده دیوئی شامل شماره شناسنامه هایی بوده که هر شماره شامل کد شناسایی نویسنده و تاریخ چاپ است. به عنوان مثال:
کلاس اصلی: 800 (ادبیات)
قسمت فرعی: 10 (ادبیات آمریکایی به زبان انگلیسی)
بخش جزئی: 3/54 (داستانی آمریکایی به زبان انگلیسی)
برای دریافت شماره شناسنامه هر کتاب کافی است که این سه رقم را با هم جمع کنید: 813 = 54/3 + 10 + 800
به دنبال آن شما می توانید یک شماره برای شناسایی نویسنده ( اولین حرف نام خانوادگی نویسنده ) و تاریخ چاپ را اضافه کنید. هنگامی که این اطلاعات اضافه می شود، شماره شناسنامه می شود: M 2007 813.54

نحوه چیدمان کتابخانه

3. در مورد سیستم رده بندی کتابخانه کنگره اطلاعات بیشتری کسب کنید. سیستم LCC کتاب ها را بر اساس رده اصلی، تقسیمات فرعی و سطح موضوعی فهرست می کند. هر شماره شناسنامه شامل یک شماره برای شناسایی نویسنده، یک شماره برای شناسایی عنوان، تاریخ انتشار و اطلاعات اضافی
رده اصلی: P (زبان و ادبیات)
تقسیمات فرعی: R (ادبیات انگلیسی)
منطقه موضوعی: 9199.3 (استان، محل و ...)
شماره نویسنده: M3855
شماره عنوان: L54
تاریخ انتشار: 2007
اطلاعات اضافی: c.2
برای ساختن شماره شناسنامه، اجزاء را به صورت پیوسته لیست کنید: PR9199.3.M3855.L54.2007.c.2

نحوه چیدمان کتابخانه

روش سوم: مرتب سازی و فهرست بندی مجموعه شما

1. کتاب هایی را برای اهدا یا فروش کنار بگذارید. برخی از کتابهایتان را خارج از قفسه ها نگه دارید. همانطور که تمام مجموعه خود را مرتب می کنید، کتابها را به سه ستون تقسیم کنید: ستون نگهداری، ستون اهدا و ستون فروش.

دلایل نگه داشتن یک کتاب:

  • نادر و کمیاب یا قابل جمع آوری است.
  • این توسط نویسنده مورد علاقه شما نوشته شده است.
  • کتابی است که هنوز نخوانده اید.
  • کتابی مناسب برای کلکسیون شخصی شماست.
  • شما فضای مناسب برای نگهداری کتاب دارید.

دلایل برای اهدا یا فروش یک کتاب:

  • قدیمی یا آسیب دیده است.
  • شما دوباره آن را نخواهید خواند.
  • حاوی اطلاعات قدیمی است.
  • فضایی برای نگهداری آن وجود ندارد.
  • این کتاب درسی بوده و دوباره از آن استفاده نخواهید کرد.

نحوه چیدمان کتابخانه

2. کتابهایی را که میخواهید اهدا کنید یا به فروش برسانید، درون جعبه قرار دهید. کتابهایی را که میخواهید هدیه دهید به مغازه دست دوم فروشی، یک کتابخانه محلی، مهد کودک و یا مدرسه ای در نزدیکی خود بفرستید. با کتاب فروشی محله خود تماس بگیرید تا در مورد کتابهایی که میخواهید به فروش برسانید با آنها صحبت کنید.
حتی شما می توانید سعی کنید کتاب های خود را آنلاین را به فروش برسانید.
اگر کتابهای خود را اهدا می کنید، فراموش نکنید که درخواست دریافت یک پرونده برای کسر مالیات بدهید.
همچنین ممکن است کتابهای کاغذی را بازیافت کنید.

نحوه چیدمان کتابخانه

3. مرتب سازی اولیه را از ستون قفسه کتابخانه خود شروع کنید. کتابهایی را که میخواهید برای خود نگه دارید، در قفسه کتابخانه، ستون یا ردیفها که با روش سازمانی شما مرتبط است، مرتب کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید کتابهای خود را با نام خانوادگی نویسنده سازماندهی کنید، همه را بر اساس الف، ب، پ و ... در ستون کتابخانه خود قرار دهید. اگر می خواهید کتاب ها را با سبک آنها مرتب سازی کنید، یک ستون برای تاریخ، ادبیات و ... ایجاد کنید.

نحوه چیدمان کتابخانه

4. مرتب سازی کتابها را نهایی کنید. پس از اینکه کل مجموعه خود را یک بار مرتب کردید، هر ستون را به طور سیستماتیک سازماندهی کنید. برای مثال، اگر شما کتاب های خود را با نام خانوادگی نویسنده مرتب کرده اید، ستون "الف" را در نظر بگیرید و قفسه را به صورت الفبایی بچینید. اگر کتابها را با سبک سازماندهی کرده اید، ستون تاریخی را در نظر بگیرید و کتابها را به سبکهای زیر (تاریخ ایران، تاریخ زنان، و ...) یا نام خانوادگی نویسنده بنویسید. حتی می توانید هر سبک را مانند تصویر بر اساس رنگ و ارتفاع بچینید.

نحوه چیدمان کتابخانه

روش چهارم: نمایش و انبار کردن کتاب های شما

1. یک مکان مناسب برای کلکسیون خود انتخاب کنید. اگر اتاق کار یا تحصیل ندارید، نگران نباشید. شما لازم نیست تمام کتابهای خود را در یک اتاق ذخیره کنید. مجموعه خود را درون تمام خانه گسترش دهید.
به عنوان مثال، مجموعه کتاب آشپزی خود را در آشپزخانه نگه دارید و برای آن یک قفسه کوچک دیواری در نظر بگیرید تا فضای زیادی را اشغال نکنند.

نحوه چیدمان کتابخانه

2. یک روش سازماندهی را مستقرسازی کنید. شما می توانید مجموعه کتاب های سازمان یافته خود را به روش های مختلفی به نمایش بگذارید. همچنین شما می توانید کتاب ها را روی طاقچه و هر نوع برآمدگی روی دیوار بچینید. حتی قرار دادن آنها در مخزنی به شکل مکعب نیز امکان پذیر است.
برای یک ظاهر عجیب و غریب، دسته بندی کتابهای خود را روی کف زمین، در یک شومینه خاموش یا پایین لبه های پله کان خانه خود قرار دهید.

نحوه چیدمان کتابخانه

3. کتاب هایی که اغلب اوقات استفاده می کنید را در دسترس قرار دهید. برای راحتی، کتابهایی که بارها استفاده می شود، باید به راحتی قابل دسترسی باشند. به خصوص اگر بچه ها از کتاب ها استفاده کنند، این امری مهم است.
اگر بچه ها از کلکسیون استفاده می کنند، کتاب ها را در سطح خودشان در قفسه قرار دهید. به جای یک کتابخانه سنتی، قفسه هایی را در نظر بگیرید که به آنها اجازه می دهد که کتاب ها را به راحتی برداشته و سر جای خود قرار دهند. در نهایت، شما همچنین می توانید کتاب ها را در مکان هایی که بیشتر از آنها استفاده می کنید، قرار دهید، مانند اتاق بازی یا اتاق خواب.

نحوه چیدمان کتابخانه


4. کتاب های اضافی را که می خواهید نگه دارید، در جعبه قرار داده و روی آنها برچسب بچسبانید. اگر فضای لازم برای نمایش همه کلکسیون خود ندارید، ممکن است لازم باشد برخی از کتابهای خود را در انبار قرار دهید و ذخیره کنید. برای محافظت از کتابهای خود در حالی که در جعبه هستند، این نکات را دنبال کنید:
جعبه را با سنگین ترین کتاب ها به صورت افقی در پایین قرار دهید.
برای پر کردن فضاهای خالی، کتاب ها را به صورت عمودی قرار دهید. هرگز عطف کتاب را پایین قرار ندهید.
در صورت امکان، سعی نکنید بیش از سه جعبه کتاب را بالای یکدیگر قرار دهید.

نحوه چیدمان کتابخانه

5. از کتاب های کمیاب، حساس و مهم محافظت کنید. اگر مجموعه شما شامل کتاب های کمیاب و بی نظیر است، ممکن است بخواهید اقدامات اضافی برای محافظت و نگهداری از این موارد خاص انجام دهید. تمرین خوبی است که تمام این پیشنهادات را روی کل کلکسیون خود اعمال کنید.
کتابهای نادر خود را در جایی مصون از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. نور خورشید علاوه بر محو و کم رنگ کردن جلد کتاب، به آرامی به کتاب صدمه زده و آن را خراب می کند.
کتابهای خود را در روکش خود نگه دارید.
قبل از قفسه بندی یا ذخیره سازی یک کتاب، همیشه نشان لای کتاب و تکه کاغذهای اضافه بین آن را دور بریزید.
سعی کنید از کتابهای خود در دمای ثابت محافظت کنید. رطوبت بیش از حد باعث ایجاد کپک و قارچ در کتاب های شما خواهد شد؛ رطوبت بیش از حد کتاب هایتان را شکننده و بی دوام می کند.

نحوه چیدمان کتابخانه

اگر کتابخانه ای که در منزل دارید فضاهای خالی دارد، می توانید از دفترهایتان استفاده کنید و آنها را با روش چیدمان با رنگ و ارتفاع در قفسه های کتابخانه قرار دهید. به منظور زیباتر شدن مجموعه خود از دفترهایی با عطف های رنگی مانند دفترهای پرونوت پاپکو در چیدمان استفاده کنید.


پانوشت:

1. روش رده بندی دهدهی دیوئی (Dewey Decimal Classification system) یک روش موثر برای سهولت در انتخاب، تحقیق، تعیین موقعیت و مکان و فهرست نویسی کتاب است. این سیستم برای علوم کتابداری بوده که برای کتابخانه های کوچک و خانگی مورد نیاز نیست. در صورتی که می خواهید با فهرست بندی آن آشنا شوید اینجا کلیک کنید.

2. سیستم طبقه بندی کتابخانه کنگره یک روش فهرست نویسی است که به جای کد گذاری شماره از 26 حرف الفبا در آن استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رده بندی کتابخانه کنگره روی لینک آن کلیک کنید. 

محصولات مرتبط
مرجع: NB-680-130
260,760 تومان (با مالیات)
دفتری ایده آل با ظاهر شیک و لاکچری که لذت نوشتن روی برگه های آن به دلیل کیفیت بالا دو چندان می شود. 
مرجع: PN-9176
34,690 تومان (با مالیات)
اگر شما به خاص بودن وسایل خود اهمیت می دهید بهترین اتنخاب محصول جدید پاپکو به نام دفتر پرونوت است.
مرجع: PN-9146
40,040 تومان (با مالیات)
اگر به دنبال دفتری جادار و کاربردی برای جزوه نویسی و یادداشت مطالب زیاد خود هستید، بهترین و مناسب ترین انتخاب شما می تواند دفترسایز A4 پرونوت باشد.
مرجع: PN-9174
23,250 تومان (با مالیات)
دفتر پرونوت محصولی است که به عنوان دفتر یک خط یا دفتر مشق لذت نوشتن هرگونه یادداشت را برای مشتریان عزیز پاپکو دلچسب تر می کند.
4 نظر
  • فا********

    فا******** 1400-12-13

    عالی بود کامل ترین و مفیدترین مطلبی که خوندم. متشکرم
  • Me****

    Me**** 1399-11-08

    ما یه خوانواده میلیاردریم و یه خونه خیلی بزرگ و خوب قشنگ داریم که تو هر اناقش یه کتابخونه بزرگ هست و خوانوادگی اهل کتابیم ولی متسفانه تو چیدن کتاب اینجور چیزا برای کتابخونه مشکل داریم برای قشنگی کتابخونه چیزی ندارید؟
    • کا************ **************** ********کو

      کا************ **************** ********کو 1399-11-09

      خیر دوست عزیز ما وسایل تزئینی نداریم، اما شما می تونید با نظم دادن به کتابخونه به اون زیبایی بدید
  • مح****** ********ثی

    مح****** ********ثی 1397-11-28

    با سلام و احترام
    مقالۀ قشنگی بود. لذت بردم از میزان مناسب مطلب و تصویر. در مجموع مفید بود. من که اهل کتابخانه هستم تا الان همت نکرده بودم کتابهای خانه ام را نظم و نسق بدهم ولی این مقاله جرقه ای شد برای انجام این کار. شاد و تندرست باشید.
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود