راهنمای خرید زونکن

ارسال شده در6 سال قبل
مورد علاقه0

به نظر شما فرقی می کند چه زونکنی بخریم؟ شما معیار خاصی برای خرید زونکن دارید؟ مدل های مختلف زونکن چه فرقی باهم دارند؟ زونکن پلاستیکی بهتر از زونکن مقوایی است؟ علت اختلاف قیمت زونکن ها چیست؟ از کجا بدانیم چه نوع زونکنی برای کارمان مناسب است؟


برای انتخاب یک زونکن خوب و مناسب، به موارد زیر توجه کنید:

جنس بدنه زونکن

مواد سازنده بدنه زونکن بر کیفیت آن بسیار اثرگذار است. زونکن ها جنس های مختلفی دارند: مقوایی، پلاستیکی، چوبی، چرمی و ورنی که در این میان، زونکن های مقوایی و پلاستیکی از محبوبیت بیشتری برخوردارند.


زونکن مقوایی

بدنه این نوع زونکن، از جنس مقوای لمینت شده (چند لایه) بوده و رویه ی داخلی آن (آستر)، می تواند بدون روکش یا روکش شده با کاغذ ساده یا سلفونی باشد.

زونکن مقوایی کاربرد تبلیغاتی هم دارد چون روی جلد و روی آستر امکان چاپ وجود دارد.


زونکن پلاستیکی PP

بدنه زونکن پلاستیکی از جنس نوعی پلاستیک به نام پلی پروپلین(PP) است.  پلی پروپلین سبک، بادوام و مقاوم در برابر فشار، ضربه، رطوبت و حرارت است.



زونکن های مختلف، ویژگی های متفاوتی هم دارند.  مثلا برای نگهداری اسناد و مدارک در محیط های مرطوب نباید از  زونکن مقوایی استفاده کرد چون رطوبت را به خود جذب می کند.

بنابراین شاید یک زونکن مرغوب و با کیفیت، برای شرایط و نیازهای شما، مناسب نباشد.

سایز زونکن

سایز زونکن یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب زونکن است. منظور از سایز زونکن، اندازه طول و عرض آن است. سایز زونکن های استاندارد عبارتند از:  A4,A3,B5,A5.

برای حفاظت بهتر و بیرون نزدن لبه های اوراق از زونکن ، معمولا طول و عرض زونکن ها چند سانتی متر بیشتر از سایز استاندارد اعلام شده است.

گنجایش زونکن

گنجایش زونکن را اندازه عطف زونکن تعیین می کند. معمولا اندازه ی عطفِ زونکن های استاندارد و میزان گنجایش آنها بصورت زیر است:

قفل زونکن:

قفل زونکن یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین کیفیت زونکن است. قفل زونکن معمولا فلزی بوده و باید بادوام، مقاوم و ضدزنگ باشد. معمولا قفلِ زونکن های مرغوب یا از جنس استیل است یا فلز آبکاری شده با نیکل.

قفل زونکن نباید در اثر باز و بسته شدن های مکرر، درز پیدا کند و هرز شود. دوسر قفل، باید خیلی راحت با هم چفت شوند.


حلقه های قفل زونکن:

حلقه های قفل زونکن، شکل های مختلفی دارند که رایج ترین آنها عبارتند از: حلقه "O" شکل، حلقه قوسی (Arch) و حلقه "D" شکل که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.


حلقه O شکل

با این نوع حلقه، میتوان برگه ها را خیلی راحت ورق زد اما برگه ها مرتب و منظم روی هم قرار نگرفته و همتراز و هم ردیف نمی شوند. زونکن هایی با این نوع حلقه، گنجایش کمتری دارند و معمولا حلقه O شکل برای  زونکن هایی مناسب است که عطفشان  کمتر از 3 سانت باشد. (در ایران این کالاها در دسته بندی کلاسور قرار می گیرند) 



حلقه قوسی شکل (Arch)

با این نوع حلقه، اوراق مرتب و هم تراز روی هم قرار می گیرند. همچنین حلقه قوسی اجازه می دهد یک گیره فلزی به آن اضافه شود تا هم اوراق بیشتری در زونکن جا شده و هم از اوراق بهتر محافظت شود.



حلقه D شکل

این نوع حلقه، ترکیبی از حلقه o و قوسی است. با این نوع حلقه اوراق منظم و هم ردیف  روی هم قرار می گیرند. این نوع حلقه سبب افزایش گنجایش زونکن شده و بررسی، ورق زدن و پیدا کردن اوراق را سریعتر و راحت تر می کند.


تیگل (رادو) زونکن:

زبانه های تعبیه شده در وسط زونکن را اصطلاحا تیگل یا رادو می نامند. تیگل، جلد زونکن را به حلقه های قفل زونکن چفت کرده و مانع از باز شدن زونکن می شود، درنتیجه میزان سلامت و مدت ماندگاری اسناد افزایش می یابد.

نوار فلزی لبه زونکن:

معمولا زونکن ها به شکل ایستاده قرار می گیرند، در نتیجه به مرور زمان و در اثر استفاده های مکرر، لبه های پایینی زونکن دچار فرسایش میشوند. در زونکن های مرغوب برای رفع این مشکل، یک نوار فلزی ضد زنگ در لبه های پایین زونکن تعبیه می کنند.

نوار فلزی، استحکام زونکن را تقویت و استفاده از آن را آسان تر میکند. لازم به ذکر است، وجود این نوار فلزی در زونکن های مقوایی، ضروری است.



پرچ های نگهدارنده زونکن:

پرچ های نگهدارنده زونکن، مقاومت آن را بالا برده، تا زونکن بتواند بدون تغییر شکل فشارهای سنگین را تحمل کند. پرچ ها باید از جنس فلزی محکم و ضد زنگ باشند.


حلقه انگشتی زونکن:

حلقه انگشتی در عطف زونکن قرار دارد و کمک می کند زونکن را سریع تر و آسان تر از قفسه بیرون کشید. حلقه انگشتی میتواند از جنس  فلز یا پلاستیک باشد. در بایگانی، از حلقه های انگشتی رنگی برای کدبندی استفاده می شود.


مقسم زونکن:

با استفاده از  مقسم می توان اسناد را  دسته بندی کرد. مقسم دسترسی به اسناد را سریع تر و آسان تر می کند. معمولا مقسم ها از جنس مقوا و یا پلاستیک هستند.

طراحی ارگونومیک زونکن:

ارگونومیک از دو لغت یونانی «ارگون» به معنای «کار» و «نوموس» به معنای «قانون» گرفته شده است. ارگونومیک یعنی طراحی ابزار کار با در نظرگرفتن عوامل انسانی. به عبارتی دیگر، محیط  و لوازم کار باید طوری طراحی شوند که سلامت نیروی کار در خطر نباشد.

لبه های جلد یک زونکن ارگونومیک، تیز و برنده نیستند که موجب خراش و بریدگی دست شوند.


آیا شما در انتخاب زونکن به این موارد توجه می کنید؟ به نظر شما در انتخاب زونکن، به چه مواردی بیشتر باید دقت کرد؟



مقالات مرتبط

پوشه کار چیست و چه کاربردی دارد؟

توسطبیتا مزینانی 2 3 سال قبل

راهنمای خرید از فروشگاه اینترنتی پاپکو

توسطبیتا مزینانی 4 سال قبل

تفاوت زونکن و کلاسور

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل

محل مناسب بایگانی

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل

رنگ روزهای هفته

توسطآذین نوراللهی 4 5 سال قبل

راهنمای خرید کفش مدرسه دانش آموزان

توسطبیتا مزینانی 2 5 سال قبل
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود