تفاوت زونکن و کلاسور

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه0

در ابتدا بهتر است بدانید که کلاسور و زونکن در کشورهای دیگر به لحاظ واژه با هم تفاوتی ندارند؛ یعنی زونکن و کلاسور برای آنها انواع مختلف یک محصول با کاربردهای گوناگون است، در واقع حتی خود کلمه "زونکن" در کشورهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی زبان کاربردی نداشته و همچنین انگلیسی زبان ها به زونکن "Lever Arch File" و به کلاسور "Ring Binder" می گویند. اما در ایران زونکن و کلاسور دو محصول متفاوت شناخته می شوند که واژه "کلاسور (Classeur)" تنها در ایران و فرانسه استفاده می شود و در ایران کلمه “زونکن” نیز از نام مخترع آن فریدریش زونکن (Friedrich Soennecken) گرفته شده است.

برای خیلی از کاربران این سوال پیش آمده است که تفاوت این دو محصول در چیست؟ در ظاهر، جنس و کاربرد چه فرق هایی با هم دارند؟ هر کدام برای چه منظوری استفاده می شوند؟ برای چه کاربردی بهتر است از زونکن و کلاسور استفاده کرد؟
ما در اینجا به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعداد و شکل ظاهری حلقه ها

کلاسور تعداد بیشتری حلقه نسبت به زونکن دارد؛ زونکن ها تنها دارای دو حلقه بوده، در صورتی که کلاسورها دو حلقه و تعداد بیشتری نیز دارند. همه زونکن های پاپکو حلقه هایی قوسی (Arch) شکل دارند اما اکثر کلاسورهای پاپکو شکل D هستند. اما به طور کل می توان گفت شکل حلقه های زونکن و کلاسور D، O و Arch است.

تفاوت زونکن و کلاسور

نوع باز و بسته شدن قفل

تفاوت دیگر زونکن و کلاسور در نوع باز و بسته شدن آن است؛ به این صورت که کلاسور را باید از دو طرف داخل حلقه به سمت خارج فشار وارد کرد تا حلقه از وسط باز شده و بتوان برگه ها را خارج و یا جا به جا کرد اما برای زونکن باید اهرم مخصوص آن را به سمت بالا بکشید تا حلقه ها باز شود و بتوانید اسناد و مدارک خود را بایگانی کنید. ضمن آنکه زونکنی با قفل کشویی از محصولات پاپکو بوده که نحوه باز شدن آن با کلاسورها و زونکن اهرمی تفاوت دارد.
زونکن قفل کشویی مدیران دارای یک پایه نگهدارنده روی عطف بوده و روی پایه یک قفل کشویی تعبیه شده است که برای باز کردن آن کافی است روی ضامن های قفل که دارای فلش هستند فشار وارد کرده و به سمت بیرون بکشید. حال برای بایگانی کردن اوراق، اسناد و مدارک باید قفل جدا شده را با دست به دو طرف بکشید تا میله نگهدارنده از پوشش خود جدا شود، پس از عبور دادن میله ها از پانچ های برگه ها، مجدد میله را درون پوشش قرار دهید. در آخر قفل و برگه ها را دقیقا روی پایه نگهدارنده تنظیم کنید و دو طرف را به سمت پایین فشار دهید.
همچنین لازم است بدانید که قفل زونکن روی جلد سمت راست تعبیه شده است، بنابراین شما مانند دفترهای زبان خارجه (از چپ به راست) می توانید آنها را ورق بزنید. طبق استاندارد جهانی قفل ها باید سمت راست قرار بگیرند، هرچند برای بسیاری سوال بوده است که چرا با وجود از راست به چپ بودن زبان فارسی باز هم این استاندارد جهانی رعایت شده است! پاسخ این است که زونکن ها بیشتر برای مدارک حسابداری استفاده می شود و از آنجایی که ما اعداد و عملیات را از چپ به راست می نویسیم، می تواند دلیل خوبی باشد. اما در تمامی کلاسورها قفل و حلقه روی عطف قرار دارد.

تفاوت زونکن و کلاسور

حلقه انگشتی

اکثر زونکن ها دارای حلقه انگشتی هستند و این حلقه انگشتی تعبیه شده تا به راحتی و سریع زونکن را از قفسه یا کمدهای بایگانی بیرون بکشید. در کلاسورها به دلیل کاربردشان از حلقه انگشتی استفاده نمی شود. بهتر است بدانید که برخی زونکن ها در بالا و پایین حلقه انگشتی دارند و دلیل این است که بتوان از زونکن به عنوان استاندارد فارسی نیز استفاده کرد؛ یعنی بتوانید آن را برعکس کنید تا قفل و حلقه ها روی جلد سمت چپ باشد و از راست به چپ ورق بزنید.

تفاوت زونکن و کلاسور

کاربرد

زونکن و کلاسور در کاربرد نیز متفاوت هستند. شاید قبلا دیده باشید که دانشجویان برای دانشگاه رفتن به دنبال خرید کلاسوری مناسب هستند تا بتوانند در آن جزوه بنویسند و حتی پس از اتمام برگه های کلاسور به آن اوراق مخصوص با تعداد پانچ مناسب اضافه کرده و مجددا استفاده کنند. همچنین می توان گفت کلاسور کاربرد بایگانی هم دارد اما به دلیل عطف کمتر برگه های زیادی نمی توان در آن جای داد و برای بایگانی کمتر استفاده می شود. زونکن تنها کاربرد بایگانی دارد و به دلیل عطف بیشتر شما تعداد برگه های بیشتری را می توانید آرشیو کنید، بنابراین برای بایگانی مناسب ترین محصول زونکن است.
بنا بر موارد بالا می توان گفت که زونکن و کلاسور در اندازه عطف نیز تفاوت دارند، در نتیجه اندازه عطف زونکن از عطف کلاسور بیشتر است.

تفاوت زونکن و کلاسور

جنس و ابعاد

یکی دیگر از تفاوت هایی که می توانید در کلاسور و زونکن مشاهده کنید، جنس آنهاست. معمولا زونکن به دلیل کاربرد بایگانی جنس ضخیم و مقاوم تری نسبت به کلاسور دارد. جنس کلاسور نیز به صورتی است که آسیب نبیند اما به دلیل کاربردی که دارد نسبت به زونکن کمتر در معرض آسیب و فشار بوده زیرا زمانی که اسناد و مدارک بسیار زیادی را در زونکن بایگانی می شود باید جنس آن به قدری محکم و با دوام باشد که در برابر وزن و سنگینی برگه ها نشکند. جنس زونکن و کلاسور پاپکو از پلاستیکی به نام پلی پروپیلن (PP) بوده که از مزایای این نوع پلاستیک می توان به مقاومت در برابر آسیب، شکستن، فشار، رطوبت و حرارت اشاره کرد. همچنین این پلاستیک بسیار سبک بوده و گرد و خاک روی آن نمی نشیند.
در رابطه با تفاوت ابعاد آنها نیز باید بدانید که به طور کل ابعاد زونکن از کلاسور بیشتر است. کلاسور باید کوچکتر باشد تا در زمان حمل در کیف جای گیرد و باعث سنگین شدن آن نشود.

تفاوت زونکن و کلاسور

محصولات مرتبط
مرجع: B-749
285,569 تومان (با مالیات)
کلاسوری مناسب برای آرشیو اوراق و برگه های با پانچ چهار تایی و یا برگه هایی که در کاور نگهداری می شود.
مقالات مرتبط

پوشه کار چیست و چه کاربردی دارد؟

توسطبیتا مزینانی 2 3 سال قبل

محل مناسب بایگانی

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل

رنگ روزهای هفته

توسطآذین نوراللهی 4 5 سال قبل

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

توسطبیتا مزینانی 2 5 سال قبل

راهنمای خرید کلاسور

توسطبیتا مزینانی 5 سال قبل

راهنمای خرید جعبه بایگانی

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود