راهنمای خرید کلاسور

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه1

وقتی از کلاسور صحبت به میان می آید، اولین گروهی که توجهشان جلب می شود افراد منظم و منضبطی هستند که به آرشیو اوراق و مداکشان اهمیت می دهند و یا می خواهند مجموعه ای بی نقص از یادداشت هایشان گردآوری کنند. حال ما در این نوشته می خواهیم به بررسی نکاتی در مورد کلاسور و دانستنی های لازم برای یک خرید خوب و موفق بپردازیم.

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم کلاسور چیست؟ چه کاربردی دارد؟ ما از آن برای چه منظوری می خواهیم استفاده کنیم؟ محیط و فضایمان برای نگهداری چگونه است؟ اگر پاسخ این سوالات را بدانیم، به راحتی می توانیم با توجه به ویژگی های هر کلاسور، محصول مورد نظرمان را خریداری کنیم.

کلاسور نوعی پوشه است که به وسیله تعدادی حلقه اسناد و برگه های پانچ شده را بایگانی کرده و پس از قفل شدن، مانع پراکندگی آن می شود. کلاسورها مدل های متفاوتی دارند که بر حسب ویژگی های ظاهری تفکیک می شوند. این ویژگی ها عبارتند از :

نوع کلاسور

کلاسورها به دو نوع کلاسور بایگانی و کلاسور دفتری تقسیم می شوند که هر کدام کاربردی متفاوت دارند. کلاسور بایگانی بیشتر کاربردی اداری داشته و برای نگهداری و آرشیو برگه ها به کار می رود. در این مدل، برگه هایی با پانچ 2 یا 4 تایی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند همان برگه های معمولی باشد که پانچ شده است و نیاز به نگهداری و آرشیو دارد. اما کلاسور دفتری بیشتر کاربرد تحصیلی داشته و برای جزوه نویسی و یادداشت برداری های درسی استفاده می شود. برگه های کلاسور دفتری، مخصوص همان مدل است و می بایست تعداد پانچ برگه با تعداد حلقه های کلاسور دفتری برابر باشد.

جنس جلد

بی شک یکی از موثرترین فاکتورها در ماندگاری و طول عمر مفید یک محصول، جنس آن است. این موضوع در مورد لوازم التحریر اداری و تحصیلی نیز صادق است. به طور کلی جنس جلد کلاسورها پلاستیکی، مقوایی، چرمی، ورنی و یا چوبی است. اما آنچه که بیشتر رایج و متداول بوده و مشاهده می شود، استفاده از کلاسورهای پلاستیکی و مقوایی است.

کلاسورهای پلاستیکی دوام بیشتری نسبت به سایر جنس ها دارند. وزن شان کمتر بوده و در مقابل ضربه و عوامل محیطی مقاوم تر هستند. اما کلاسورهای مقوایی به دلیل چند لایه بودن مقوای جلدش (لمینت) کمی سنگین تر است و به دلیل ماهیت کاغذی اش خیلی در مقابل رطوبت، گرد و غبار و سایر عوامل محیطی مقاوم نیست. کلاسورهای چرم نیز عموما به صورت کیفی و با کاربردی مدیریتی عرضه می شوند. کلاسورهای چوبی نیز اغلب کاربردی تزئینی داشته و برای دفاتر یادداشت با تایپوگرافی های زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. اما کلاسورهای ورنی بیشتر میان کارمندان و دانشجویان محبوبیت داشته و دلیل آن نیز رنگ و لعاب خاص آن است.

بد نیست بدانید که کلاسورهای پلاستیکی نیز خود انواع مختلفی دارند. مثل متالیک، فوم و PP که هر کدام  ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

مقوایی ها نیز ممکن است دارای پوشش سلفونی باشد و یا نه که این پوشش در میزان براقیت و جلای جلد آن تاثیرگذار است.

جنس قفل

قفل کلاسور همان تیغه میانی در عطف کلاسور است که حلقه ها روی آن قرار گرفته و بخشی از آن هستند. جنس این قفل فلزی یا پلاستیکی بوده و با توجه به نوع کلاسور متغیر است. به عنوان مثال در کلاسورهای بایگانی جنس قفل فلزی بوده و در کلاسورهای دفتری معمولا پلاستیکی.

نحوه باز و بسته شدن قفل

در کلاسورهای بایگانی نحوه باز و بسته شدن به این ترتیب است که باید از دو طرف داخل حلقه به سمت خارج فشار وارد کرد تا حلقه از وسط باز شده و بتوان برگه ها را خارج و یا جا به جا کرد. اما در دفاتر کلاسوری این نحوه بار و بسته شدن امکان پذیر نیست چرا که تعداد حلقه ها بسیار بیشتر و قطر آن به مراتب کمتر است و فضایی برای حرکت کردن انگشت در آن وجود ندارد. پس برای باز و بسته شدن راحت تر، قفل هایی کلیپسی در بالا و پایین نوار فلزی یا پلاستیکی موجود در عطف که حلقه ها روی آن سوارند، تعبیه شده است.      

تعداد حلقه

تعداد حلقه های کلاسور نیز با توجه به نوع کلاسور ممکن است تغییر کند. به طور معمول کلاسورهای بایگانی دارای 2 یا 4 حلقه بوده اما این تعداد در کلاسورهای دفتری با توجه به سایز دفتر، بین 20 تا 30 حلقه، متغیر است.

شکل حلقه

حلقه ها در کلاسور نقش نگهدارنده برگه را دارند. برگه ها نیز برای آنکه درون حلقه ها قرار بگیرند، باید پانچ شوند. حال با توجه به شکل و فرم حلقه، ظرفیت نگهداری برگه ها نیز تغییر می کند.

در طراحی و تولید کلاسورها، سه شکل حلقه رایج است. حلقه های O شکل، D شکل و قوسی شکل. البته حلقه های قوسی شکل کاربرد کمتری در تولید کلاسور داشته و بیشتر در تولید زونکن مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرفیت نگهداری کاغذ

آنچه که در تعیین میزان گنجایش یک کلاسور موثر است، قطر حلقه آن است. در حالت استاندارد به ازای هر یک سانتی متر از قطر حلقه، 100 برگه جا می شود. اما این تعداد ممکن است با توجه به ضخامت کاغذ و گرماژ آن تغییر کند. پس بهتر است قبل از هر تصمیم گیری و خریدی بدانید که چه برگه ای قرار است در کلاسور قرار دهید.

سایز

کلاسورها در سایزهای مختلفی نظیر A3، A4 و A5 تولید می شوند. هرکدام کاربردهای مختلفی دارند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه که نباید فراموش شود، انتخاب صحیح سایز با توجه به موردی است که برای استفاده در نظر می گیریم.

حال که با ویژگی های کلاسور و نکات لازم برای خرید آن آشنا شدید، کدام یک از محصولات پاپکو را محصولی مناسب برای بایگانی می دانید؟ کدام کلاسور دفتری پاسخگوی نیاز تحصیلی شماست؟ لطفا برای بهبود کیفیت مقالات، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این نوشته توسط تیم تولید محتوای شرکت پارسا پلاستیک (پاپکو) تولید شده و اشتراک گذاری آن با ذکر منبع بلامانع است.

محصولات مرتبط
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود