راهنمای خرید جامدادی...

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه2

اگر شما به داشتن جامدادی علاقمندید و یا همواره از خودکار و مداد استفاده می کنید، احتمالا نیاز دارید که حداقل بعضی از آنها را با خود حمل کنید. اگر چنین است، این مقاله برای شماست.

شما می توانید خودکار یا به طور کلی نوشت افزارتان را در جیب خود بیندازید و یا در ته کیف خود رها کنید. ممکن است برای محافظت بهتر از لوازم التحریرتان از یک جامدادی چرمی استفادی کنید و یا برای حمل مدادها و وسایل سایز بزرگ هنری مثل قلم مو و ... از جامدادی متفاوت تری استفاده کنید. بنابراین ما قصد داریم در این نوشته به برخی ویژگی های موردنیاز برای حمل لوازم التحریر و نوشت افزار نگاهی بیندازیم.

ما می خواهیم بررسی کنیم از میان چیزهایی که ممکن است بخواهید حمل کنید و راه های مختلفی که برای حمل استفاده می کنید، کدام ممکن است به شما ایده ای برای خرید بدهد و کدام نه.

همچنین قصد داریم برای خرید، نظرات خاصی را بررسی و مطرح کنیم که در نظر گرفتن آن به عنوان معیاری برای انتخاب و خرید، کمک می کند که هنگام استفاده، وسایلتان را در شرایطی مناسب و راحت حمل کنید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که جامدادی چیست؟ یک جامدادی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ انواع مختلف آن کدام است؟ چه جنسی برای انتخاب جامدادی بهتر است؟

جامدادی ابزاریست که به وسیله آن می توان لوازم التحریر و نوشت افزار مورد نیازتان را سازماندهی نمود و علاوه بر آن به راحتی نگهداری و حمل کرد. قبلا در مقاله ای مجزا به تاریخچه و سرگذشت آن پرداخته ایم. در این مقاله نیز به ویژگی های یک جامدادی مناسب و توضیحاتی برای راهنمای خرید آن می پردازیم.

به طور کلی فاکتورهای انتخاب یک جامدادی به شرح زیر است:

ارگونومی جامدادی

منظور از ارگونومی دانشی است که به کمک آن می توان محصولاتی کارآمد و راحت تولید کرد. این دانش در کیفیت تولیدات تاثیر به سزایی دارد. چرا که با بهره گیری از قوانین طبیعی، شناخت و به کار گیری آن، محصولی تولید می شود که مطابق نیاز مصرف کننده است و استانداردهای لازم در طراحی و پیاده سازی آن در نظر گرفته شده است. همین موارد و ویژگی ها از یک محصول ارگونومیک، محصولی امن و بی خطر ساخته است.

جنس جامدادی

جامدادی ها از دیرباز در جنس های مختلفی تولید می شده اند. اما در گذر زمان برخی از آنها از چرخه تولید خارج شده و جای خود را به مواد اولیه متفاوت تری دادند. در حال حاضر اما جامدادی هایی از جنس فلز، چوب، پلاستیک، مقوا، چرم و پارچه تولید می شوند که به توضیح مختصری از هر کدام می پردازیم.

جامدادی فلزی : همان قوطی های فلزی نوستالژیکی است که در آن خودکار، مداد، تراش، پاک کن و هر آنچه که موردنیاز هر روزمان بود را قرار می دادیم و بی توجه به سر و صدای کوبیده شدن وسایل به بدنه آن، رهسپار مدرسه می شدیم. این جامدادی ها معمولا یک محفظه بدون هیچ جداکننده و یا دسته بندی خاصی هستن که به سبب آن تمامی لوازم التحریر و نوشت افزار بدون هیچ گونه تفکیکی در مجاورت هم قرار می گیرند

راهنمای خرید جامدادی

جامدادی چوبی : این قبیل جامدادی ها بیشتر کاربرد رومیزی داشته و تحت عنوان جاقلمی برای نگهداری نوشت افزار استفاده می شود. بهترین کاربرد این جاقلمی ها برای میز کار مدیران و به طور کلی نگهداری از قلم ها، خودنویس ها و خودکارهای باارزش روی میز کار است و به دلیل وزن نسبتا زیادش خیلی برای حمل روزانه در کیف و ... توصیه نمی شود.

راهنمای خرید جامدادی

جامدادی پلاستیکی : این جامدادی ها نیز یکی از خاطرات خوب دوران دبستان همه گروه های سنی است و همه ما استفاده از آن را تجربه کرده ایم. داخل این جامدادی ها معمولا جداره هایی دارد که نگهداری لوازم التحریر را سازماندهی کرده و تفکیک هر کدام از دیگری به راحتی اتفاق می افتد.

بی شک این جامدادی ها همچنان یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین مدل در پایه ابتدایی است و ما نیز توصیه می کنیم برای پیشگیری از گم شدن لوازم التحریر دانش آموزتان در سال های ابتدایی مدرسه از این مدل تهیه کنید. چرا که هنگام بستن درب جامدادی، خالی بودن هر کدام از محفظه ها به کودکتان هشدار گم شدن وسیله اش را می دهد.

راهنمای خرید جامدادی

جامدادی مقوایی : این جامدادی ها نیز همان استوانه ها و به طور کلی محفظه های مقوایی ضخیمی هستند که بیشتر برای نگهداری مداد و مدادرنگی کاربرد دارد. معمولا بدنه خارجی این جامدادی ها دارای طرح های متنوعی است، اما داخلش همچنان همان رنگ و بوی خوب کاغذ کاهی نوستالژیک را دارد. درب آن نیر به وسیله یک درپوش از همان جنس بدنه بسته و محتویات آن محفوظ می شود.

راهنمای خرید جامدادی

جامدادی چرمی : جامدادی چرمی یکی از قدیمی ترین و مرغوب ترین انواع جامدادی است که از گذشته تا به حال همچنان تولید و عرضه می شود. این جامدادی ها نیز عموما برای نگهداری و حمل قلم و خودکارهای نفیس و باارزش استفاده می شود. جامدادی های چرمی معمولا به وسیله بند، زیپ یا دکمه بسته می شوند.

راهنمای خرید جامدادی

جامدادی پارچه ای : رایج ترین و متداول ترین نوع جامدادی، همین جامدادی پارچه ای است. پارچه بهترین انتخاب برای این محصول است. چرا که علاوه بر منعطف بودن و شکل پذیری اش برای قرار دادن در هر نوع کیفی، قابلیت شست و شو داشته و نگرانی شما از حمل یک جامدادی کثیف و آلوده را از بین می برد. همچنین به دلیل وجود تنوع در پارچه، جامدادی های تولیدی آن بسیار متنوع تر بوده و قدرت انتخاب بیشتری برای خرید به مشتریان می دهد.

راهنمای خرید جامدادی

اما موارد دیگری هستند که فاکتور جنس، تعیین کننده آن است. مثل قابلیت شست و شو، وزن، استحکام و گنجایش (طول، عرض و ارتفاع محصول).

مثلا جامدادی های پارچه ای علاوه بر داشتن قابلیت شست و شو، وزن کمتری داشته و گنجایشی قابل تغییر و منعطف دارد. اما برخلاف آن جامدادی های چوبی و فلزی را نمی توان شست، سنگین تر هستند و انعطاف پذیر نیستند.

نحوه بسته شدن جامدادی

نحوه بسته شدن جامدادی ارتباط مستقیمی با سخت یا آسان بودن کاربری آن دارد. از این رو ما نیز به اختصار هر کدام را توضیح می دهیم تا هنگام خرید با توجه به آن تصمیم بگیرید.

لولایی : ویکی پدیا می گوید لولا وسیله ای است مفصل‌ دار برای اتصال دو قطعه به یکدیگر. به طوری که یک یا هر دو قطعه بتوانند تا چند درجه حول محور لولا دوران کنند. پس در نتیجه جامدادی های لولایی، به شرط آنکه فشاری بیش از آنچه که لولا برای باز شدن متحمل است به آن وارد نشود، به لحاظ استقامت و ماندگاری می تواند در الویت های اول قرار بگیرد.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های فلزی، پلاستیکی و جاقلمی های چوبی رو میزی می توان دید.

کشویی : درست است که است جامدادی کشویی به عنوان یکی از آسان ترین و ساده ترین انواع آن از نظر باز شدن شناخته می شود، اما در برخی موارد ممکن است این طور نباشد. پس قبل از خرید حتما چند باری درب آن را باز و بسته کنید تا از روان حرکت کردن و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

این نوع باز و بسته شدن را در عموما جامدادی های چوبی می توان دید.

آهنربایی : وقتی صحبت از نوع بسته شدن آهنربایی می شود، بیشتر ما جامدادی هایی را به یاد می آوریم که به صورت کتابی باز و بسته می شوند. این جامدادی ها معمولا دارای محفظه های مختلفی بوده که هر کدام درب جداگانه داشته و درب هر کدام به وسیله یک آهنربای قوی بسته و محفوظ می شوند.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های مقوایی و پلاستیکی می توان دید.

چسبی : درب برخی جامدادی ها به وسیله یک تکه چسب بسته شده و سراسر دهانه جامدادی را در برمی گیرد و می پوشاند. معمولا برای مراقبت بیشتر از محتویات داخل جامدادی هایی که درب آن به وسیله چسب بسته می شود، یک زیپ نیز در نظر گرفته می شود که لوازم التحریر به وسیله آن از بیرون ریختن و گم شدن محفوظ می شوند. یعنی این جامدادی ها ترکیبی از زیپ و چسب برای بسته شدن هستند.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های پارچه ای و چرمی می توان دید.

زیپ دار : جامدادی های زیپ دار متداول ترین و رایج ترین نوع موجود در بازار هستند. دلیل آن هم کاربری راحت برای تمامی گروه های سنی است. زیپ های به کار رفته در تولید این محصولات خود در دو جنس فلزی و پلاستیکی بوده که با توجه به جنس پارچه و موارد دیگر استفاده می شوند. مزیت زیپ های فلزی نسبت به نوع پلاستیکی خود آن است که امکان شکستن و یا کنده شدن دندانه در آن وجود ندارد و ضمن آنکه روان تر باز و بسته می شود، طول عمر بیشتری به جامدادی شما می بخشد.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های پارچه ای و چرمی می توان دید.

قفل دار : قفل ابزاری است برای بسته نگه داشتن درب یک وسیله. حال این قفل در وسایل مختلف اشکال متفاوتی دارد. مثلا در جامدادی نمی توان آن را به شکل رایج قفل و کلیدی که در ذهن داریم، دید. البته در برخی جامدادی های فانتزی نمونه هایی که دارای یک قفل و کلید کوچک فلزی باشد نیز موجود است اما عموما منظور از قفل در جامدادی همان سگک ها یا زبانه های پلاستیکی است.

این نوع باز و بسته شدن را بیشتر در جامدادی های پلاستیکی و پارچه ای می توان دید.

بنددار : احتمالا شما هم جامدادی هایی که از یک تکه نمد یا چرم، کش و بند ساخته شده اند را دیده اید. این نوع از جامدادی تنها برای نگهداری مداد، مدادرنگی و خودکار کاربرد دارد و بدین شکل است که در یک تکه پارچه یک کش به صورت افقی و با فواصلی به قطر مداد دوخته شده است که هر مداد در یکی از این حفره ها جای می گیرد. برای بستن این جامدادی از یک گوشه می بایست پارچه را به صورت لوله ای تا کرد تا به شکل یک استوانه دربیاید و با بند دوخته شده در سمت دیگر بسته شود.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های نمدی و چرمی می توان دید.

دکمه دار : جامدادی های دکمه دار نیز همچون جامدادی های چسبی، معمولا علاوه بر دکمه یک زیپ نیز برای حفاظت بیشتر از لوازم التحریر داخل خود دارند. این دکمه ها نیز همچون زیپ ها ممکن است با توجه به جنس پارچه به کار رفته در دوخت آن، فلزی یا پلاستیکی باشند.

این نوع باز و بسته شدن را در جامدادی های پارچه ای، چرمی، پلاستیکی و مقوایی می توان دید.

جیب ها و محفظه های جامدادی

پس از جنس و نوع بسته شدن که از ویژگی های ظاهری محصول به شمار می روند، تعداد جیب ها  و محفظه ها نیز یکی از مشخصه های تاثیرگذار در خرید یک جامدادی است. حال این جیب ها می تواند داخلی باشد و یا خارجی.

جیب های داخلی : معمولا جیب های داخلی برای سازماندهی و تفکیک لوازم التحریر کوچک تر نظیر تراش، پاک کن و ... کاربرد داشته، اکثرا از جنس خود جامدادی و یا در برخی موارد طلقی بوده و چون داخل محفظه اصلی جامدادی قرار دارند و به وسیله درپوش اصلی محفوظ می شود و امکان بیرون ریختن محتویات آن وجود ندارد، بسته نمی شوند.

داخل برخی جامدادی ها نیز به وسیله یک دیوایدر یا جداکننده به دو یا چند بخش مختلف تقسیم می شود که آن خود به جداسازی و تفکیک مدادها و خودکارها کمک می کند.

جیب های خارجی : این جیب ها نیز عموما برای نگهداری وسایل بزرگتر نظیر خط کش، ماشین حساب، پرگار و ... مورد استفاده قرار می گیرند و چون در فضایی خارج از محفظه اصلی بوده و امکان بیرون ریختن وسایل داخل آن و در نتیجه گم شدن لوازم التحریر وجود دارد، بهتر است نوعی را انتخاب کنید که به وسیله زیپ، دکمه، قفل، چسب و یا کش و دکمه بسته می شوند.

جیب های خارجی خود در دو قسمت جلو و پشت جامدادی تعبیه شده است. ابعاد جیب های پشتی معمولا برابر با طول و عرض خود جامدادی بوده و از جنس های مختلفی همچون تور، پارچه، طلق و ... است. جیب های جلویی اما در ابعاد و تعداد مختلف طراحی و تولید می شود و کاربردها و مصارف مختلفی نیز دارند.

فراموش نکنید که هرچه تعداد جیب ها در یک محصول بیشتر باشد، نظم و سازماندهی لوازم التحریر بهتر اتفاق می افتد. اما از طرفی ممکن است وزن محصول را نیز افزایش دهد.

کاربرد جامدادی

جدا از در نظر گرفتن ویژگی های کمی و کیفی، برای خرید یک جامدادی لازم است بدانیم که برای چه منظوری خریداری می شود؟ قرار است چه چیزی با آن حمل و یا در آن نگهداری کنیم؟

اگر شما قصد دارید فقط یک یا دو مداد و خودکار را حمل کنید و آنها نیز در حد قابل قبولی مقاوم اند و یا خیلی نگران خش افتادن و یا آسیب دیدن آن نیستید، شما اصلا احتیاج به چیزی برای حمل آن ندارید و اینکه به دنبال آن باشید که کدام جامدادی برای شما بهترین است. چرا که شما اصلا نیاز به خرید جامدادی ندارید. اما اگر خودکاری گرانقیمت و براق را حمل می کنید که امکان خش افتادن دارد، ممکن است برای حمل و محافظت از آن، مورد خاصی بخواهید. قرار دادن یک قلم گرانقیمت در جیب و در مجاورت وسایل داخل جیب و یا کلیدهایتان می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

اگر شما نیاز به حمل چند یا تعداد زیادی قلم و مداد دارید، ممکن است واقعا به نوع خاصی از جامدادی نیاز داشته باشید که به شما برای محافظت و سازماندهی آنها کمک کند. اگر این نوشت افزار بیش از حد ارزشمند نیستند، یک جامدادی ساده با یک زیپ، به اندازه کافی مناسب خواهد بود. اما اگر قلم های ارزشمند و گران قیمتی حمل می کنید و نمی خواهید همه آنها در برابر یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است بخواهید به جامدادی های کمی سازمان یافته تر نگاه کنید. مثل یک جامدادی چرمی که در آن حداقل یک دیوایدر یا جداکننده وجود داشته باشد.

برای حمل لوازم التحریر دانش آموزی فرقی نمی کند کدام یک از موارد ذکر شده را تهیه نمایید.

برای حمل لوازم طراحی بهتر است از جامدادی های سایز بزرگ پارچه ای که قابلیت شست و شو دارند، استفاده کرد.

برای حمل لوازم مهندسی نیز توصیه می شود از جامدادی های زیپ داری  که محفظه های مختلف برای نگهداری و تفکیک لوازم مهندسی دارند، استفاده نمود.

اما هنگام خرید جامدادی در همه موارد بالا باید توجه کرد که چه حجمی از وسایل قرار است در آن قرار داده شود و به نسبت آن از یک جنس مقاوم و نوع بسته شدن مناسب، محصول مورد نظر را تهیه کرد.

همچنین گروه سنی مصرف کننده نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در انتخاب و خرید به آن توجه کرد. این فاکتور در انتخاب جنس، رنگ و طرح جامدادی بسیار اهمیت دارد و با توجه به سلیقه شخصی هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

در پایان اگر این مقاله برای شما مفید بود و یا موردی بیش از آنچه ذکر شد برای خرید جامدادی می دانید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا این نوشته را به روز رسانی کنیم.

 

محصولات مرتبط
مرجع: ZPC-28
58,991 تومان (با مالیات)
اگر جزء آن دسته افرادی هستید که خودکار یا مداد زیادی با خود حمل نمی کنید، پاپکو جامدادی طرح دار کد ZPC – 28 را به شما پیشنهاد می کند.
مقالات مرتبط

با انواع جامدادی های پاپکو آشنا شوید...

توسطبیتا مزینانی 3 سال قبل

لاکچری ها از این جامدادی نیز غافل نشوید...

توسطبیتا مزینانی 5 سال قبل

جامدادی خودت را بساز...

توسطبیتا مزینانی 4 5 سال قبل

از سیر تا پیاز جامدادی ...

توسطبیتا مزینانی 5 سال قبل
2 نظر
  • تی******

    تی****** 1399-06-14

    عالیی
  • رض**** ************نی

    رض**** ************نی 1397-08-03

    درود فراوان
    امروز فرصتی پیش آمد و برخی مطالب وبلاگتان را مطالعه کردم. جای خوشحالیست که یک تولیدکننده در راستای افزایش اطلاعات مشتریان و مخاطبان خود به توضیح برخی موارد و راهنمای خرید محصولات می پردازد ولو آنکه آن محصول را تولید نکند و برای عرضه و فروش در اختیار نداشته باشد. به عنوان مثال مطلب فوق که به توضیح مواردی پرداختید که نمی تواند در سبد خرید مشتریانتان از این درگاه قرار بگیرد. شجاعانه و در خور تقدیر است. ضمن اینکه چنان حق مطلب ادا شده و از زوایای مختلف به توضیح جامدادی پرداخته شده که جای هیچ گونه پرسشی باقی نمی ماند.
    سپاس فراوان از شرکت محترم پاپکو.
    راهتان روشن.
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود