زنگ مدرسه

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه0

تاریخچه

در ایران آموزش و پرورش به این صورت که کلاس، درس و معلم باشد، حدود 150 سال پیش شکل گرفت و همچنین آموزش در سده های 11 و 12 هجری شمسی در مدارس دینی و مکتب خانه های ایران در حد خواندن و نوشتن و حداکثر احکام دینی بود. در آن زمان به مدرسه مکتب خانه می گفتند، همچنین در مساجد به خواندن و نوشتن می پرداختند اما سالها بعد آموزش شکل دیگری به خود گرفت که در مدارس به مهارت ها نیز اهمیت بسیاری می دادند.    

اولین مدارس نوین در ایران از دوره محمد شاه قاجار شکل گرفتند. کشیشی آمریکایی به نام پرکینز در ارومیه در سال 1212 ه.ش اولین مدرسه را ساخت که در آن علاوه بر آموخته های جدید، آهنگری و قالیبافی نیز به کودکان تعلیم می دادند.

بر اساس برخی تحقیقات نشان داده شده که امروزه نیز آموزش به شکل اول خود برگشته است و در دوران ابتدایی به جز خواندن و نوشتن بهتر است به استعدادها و خلاقیت کودکان نیز اهمیت داد.  

تغییرات نظام آموزشی

نظام آموزشی تا سال 1346 دو دوره 6 سال ابتدایی و 6 سال متوسطه بود که تا سال 1370 همین نظام آموزشی دایر بود و پس از آن نظام جدید با تصمیم آموزش و پرورش بنا بر این شد که متوسطه از پیش دانشگاهی جدا شود. پس دانش آموزان باید 5 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی، 3 سال تا مدرک دیپلم و یک سال پیش دانشگاهی را برای رفتن به دانشگاه بگذرانند.

همچنین در دوره جدید باید برای پیش دانشگاهی یک آزمون ورودی می دادند که پس از گذشت چند سال این آزمون برداشته شد و تنها برای رفتن به دانشگاه باید در کنکور شرکت کنند.

به نقل از ویکی پدیا جایگاه های آموزش پیش از بنیاد مدارس به صورت زیر است:

·         مکتب برای آموختن، خواندن و نوشتن

·         مکتب برای آموزش قرآن و مسائل ابتدایی

·         آموزش ابتدایی در کاخها  

·         کتاب فروشی ها

·         خانه های دانشمندان

·         تالارهای ادبی

·         بیابان (بادیه)

·         مسجد

امروزه باز هم نظام آموزشی تغییر داده شده و دانش آموزان باید از کلاس اول تا دوازدهم  را بگذرانند. همچنین در نظام آموزشی قدیم در یک سال امتحانات در سه ثلث برگزار می شد که امروزه به برگزاری در دو ترم تغییر شکل یافته است.

 از دیروز تا به امروز را در قالب عکس مشاهده کنید:

نوستالژی

اگر شما هم مثل ما خاطراتی برایتان زنده شد با ما در نظرات به اشتراک بگذارید!!!


منابع: 
http://mehrgiti.ir

https://www.farsnews.com/

https://fa.wikipedia.org/


محصولات مرتبط
مرجع: PX-004BP
11,462 تومان (با مالیات)
خودکاری مناسب برای کسانی که راحتی دست هنگام نوشتن و خوش خط بودن برایشان مهم است.
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود