همه چیز در مورد بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ...

ارسال شده در3 سال قبل توسط
مورد علاقه0

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی (Multi-level Marketing) یکی از انواع استراتژی های بازاریابی است که طی آن شرکت عرضه کننده کالا محصولات خود را بدون نیاز به واسطه (خرده فروش یا عمده فروش) و تبلیغات، به واسطه شبکه انسانی و اجتماعی تشکیل شده به فروش می رساند. به این ترتیب که یک بازار یاب محصولات یک شرکت را خریداری کرده و به طور مستقل به فروش می رساند و سود خود را از فروش محصولات دریافت می کند. این بین مصرف کننده ها نیز می توانند اقدام به معرفی این محصولات به دیگران و فروش آن کرده و سود خود را دریافت کنند. آنچه که مهم به نظر می رسد این است که بازاریاب اصلی، بازاریاب های جدید را به عنوان زیر مجموعه خود معرفی کند تا هم آنها بتوانند اقدام به دریافت محصول و فروش آن کنند و هم خود (بازاریاب اصلی) سود حاصل از فروش زیرمجموعه ها را دریافت کند.

پس بازاریابی چند سطحی مدلی از استراتژی بازاریابی است که کسب درآمد در آن به غیر از سود فروش مستقیم، به واسطه فروش محصول توسط زیرمجموعه ها نیز اتفاق می افتد. هرچه تعداد زیر مجموعه ها بیشتر باشد، به همان نسبت سود فروش بیشتری نصیب بازاریاب می شود. شاید حتی بتوان بازاریابی دهان به دهان (WOM (Word Of Mouth را شیوه ای از بازاریابی شبکه ای دانست.

بازاریابی دهان به دهان یا همان Word Of Mouth Marketing، شیوه ای از بازاریابی است که به واسطه معرفی یک کالا یا خدمات به دوستان و آشنایان اتفاق می افتد.

کمی به جملات زیر فکر کنید :  

  •          92% از مصرف ‌کننده‌ ها، به پیشنهادات دوستان یا خانواده ‌خود بیش از هر تبلیغ دیگری اعتماد می ‌کنند.
  •          74%از مصرف‌کننده ‌ها، شنیدن تعریف مثبت از یک کالا را  عامل کلیدی تصمیم‌ به خرید خود می‌ دانند.
  •          72%از مصرف کننده ها خواندن نقد محصول سایر مصرف‌ کننده ها را عامل افزایش اعتمادشان نسبت به یک برند می دانند.
  •          متولدین دهه 90 میلادی به بعد، بازاریابی دهان به دهان را عاملی موثر در تصمیم‌‌ خرید یک محصول می دانند.

این اعداد، بیانگر یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی است که می گوید پتانسیل مشتریان فعلی؛ بزرگ‌ترین سرمایه بازاریابی شماست.

بازاریابی شبکه ای در ایران

بازاریابی شبکه ای در ایران

شرکت های بازاریابی شبکه ای از سال 1390 در ایران فعالیت خود را با مجوز رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردند. پس از آن نیز طی جلسه ای که شورای نگهبان در تاریخ 1395/8/19 برگزار کرد، بازاریابی شبکه ای و درآمد حاصل از آن را شرعی اعلام کرد.

اما با این حال می توان با بررسی نماد شرکت های بازاریابی شبکه ای به قانونی یا غیر قانونی بودن آن پی برد. به این ترتیب که رنگ سبز نماد به معنای مجاز به فعالیت، رنگ زرد نماد به معنای مجاز به فعالیت یک ماهه برای رفع ایراد، رنگ قرمز به معنای تعلیق موقت شش ماهه و رنگ مشکی به معنای اتمام مجوز فعالیت شرکت مربوطه است.

بیشتر بخوانید : بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کسب درآمد از بازاریابی شبکه ای

انواع روش های کسب درآمد در بازاریابی شبکه ای

بازاریابان در روش بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ با توجه به تارگت خود برای افزایش فروش محصول، از دو طریق می توانند کسب درآمد کنند :

  1.        فروش مستقیم کالا به مصرف کننده
  2.        فروش از طریق زیرمجموعه ها

بیشتر بخوانید : با بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی

راهکارهای موفقیت در بازاریابی شبکه ای

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای لازم است که چند اصل حیاتی رعایت شود. این موارد عبارتند از :

  •          کیفیت کالا

کیفیت اصلی ترین دلیل مشتری برای انتخاب یک محصول از میان انبوه محصولات مشابه است. پس تولیدکننده باید با بالا بردن کیفیت محصول خود و ایجاد مزیت رقابتی، دلیل کافی برای خرید محصول خود را به مشتری بدهد.

  •          مذاکره و فروش

مذاکره و فروش مهارتی است که شما می توانید آن را با کمی ممارست کسب کنید و به واسطه آن راهکارهای افزایش فروش محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. اینکه بتواند مکالمه موفقیت آمیزی با مشتری خود داشته باشید که منجر به فروش شود، نیازمند دانستن اصول مذاکره و رفتارشناسی مشتری است.

  •         تشکیل تیم و مدیریت آن

مطابق آنچه که در روش های کسب درآمد در بازاریابی شبکه ای گفته شد، یکی از روش های کسب سود در این شیوه بازاریابی، پورسانت حاصل از فروش زیرمجموعه هاست. پس هر چقدر بتوان زیرمجموعه های جدید ایجاد کرد و با مدیریت صحیح آنها را فعال و باانگیزه نگه داشت، به همان میزان می توان به درآمد بیشتری دست یافت و این مهارتی است که برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای ضروری است.

  •          رهبرسازی

پس از آنکه تیم خود را تشکیل دادید و توانستید زیرمجموعه کسب کنید، باید بتوانید رهبرانی توانمند برای فروش محصولات بسازید. فراموش نکنید همان مسیری که شما را به سوددهی می رساند، برای اعضای تیمتان هم کاربرد داشته و با انتقال دانسته هایتان به زیرمجموعه ها، علاوه بر آنکه از آنها رهبرانی سخت کوش و با انگیزه می سازید، به کسب درآمد بیشتر آنها و خودتان نیز کمک می کنید.

بیشتر بخوانید : همکاری در فروش چیست؟

معیارهای انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای

فاکتورهای انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای

موارد بسیاری وجود دارد که شرکت یا محصولی را تبدیل به یک انتخاب ایده آل برای بازاریاب و در نهایت مشتری خواهد کرد. در ادامه 3 مورد از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد :

  1.       سابقه شرکت

سابقه؛ یکی از آن فاکتورهایی است که در انتخاب بهترین شرکت برای بازاریابی شبکه ای کمک بسیاری می کند.

"ریچارد پو" در کتاب موج چهارم می گوید :

قدرت شرکت های بازاریابی شبکه ای در 5 سال ابتدایی فعالیت شرکت مشخص می ‌شود. احتمال شکست یک کمپانی در 2 سال اول فعالیت خود، بیش از 50%  است و اگر موفق شود 5 سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به 1% خواهد رسید.

  1.        محصولات شرکت

محصول؛ دومین فاکتوری است که در انتخاب یک شرکت برای بازاریابی شبکه ای دارای اهمیت است. بیشتر شرکت های بزرگ که تولیدکننده محصول هستند، خودشان اقدام به فروش محصولات خود از طریق تیم فروش و استراتژی های از پیش تعیین شده خود می کنند. چرا که به طور معمول محصول تولید شده توسط یک شرکت، تحت عنوان برند همان شرکت و منحصر به فرد بوده و سایر شرکت ها اقدام به عرضه یا فروش آن نمی کنند، مگر آنکه استراتژی بازاریابی شبکه ای آن شرکت اجازه فروش محصول را به لیدرهای فروش شبکه ای بدهد.

در این حالت، آنچه که ارزش شرکت عرضه کننده را نزد مشتری بیشتر می کند و محصول شرکت را در سبد خرید مشتری قرار می دهد، علاوه بر منحصر به فرد بودن آن، کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است. قیمت گذاری مناسب یعنی قیمت محصول از قیمت نمونه های مشابه خود در بازار بیشتر نباشد.

  1.        رضایت مشتریان

رضایت مشتریان؛ آخرین فاکتوری است که در انتخاب یک شرکت بازاریابی شبکه ای بررسی خواهیم کرد. این که محصول یک شرکت توسط مشتریان و مصرف کنندگان خود مورد استقبال قرار گیرد و پشتیبانی شود، کمک بزرگی برای محصول و برند آن است و حتی شاید بتوان آن را یک نمونه موفق بازاریابی دهان به دهان در نظر گرفت. این موضوع با توجه به درجه اهمیت بالای خود، در شرکت های شناخته شده در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به اصلی ترین معیار برای انتخاب شرکت شده است.

بیشتر بخوانید : چگونگی همکاری در فروش (AFFILIATE MARKETING) از طریق شبکه های اجتماعی

نتورک مارکتینگ

شما در مورد بازاریابی شبکه ای چه می دانید؟ اگر نکته ای وجود دارد که در این مطلب ذکر نشده و برای مخاطبان این مطلب مفید است، خوشحال می شویم که در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

 

مقالات مرتبط
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود