چگونه برای سال جدید هدف گذاری کنیم؟

ارسال شده در4 سال قبل توسط
مورد علاقه0

روزهای پایانی سال بهترین زمان برای ارزیابی عملکرد سالی که گذشت و هدف گذاری برای سال جدید است. اینکه چگونه یک سال موفق را جشن بگیریم و چطور به استقبال سال نو برویم، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد که ما در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم. پس اگر هنوز برای سال جدید برنامه نریخته اید، با ما همراه باشید.

هدف گذاری سال جدید

بیشتر بخوانید : معرفی پلنر2؛ سال 1400

  1.        سال گذشته را بررسی کنید.

در قدم اول بهتر است عملکرد سال گذشته تان را ارزیابی کنید. شاید دیدن حجم برنامه های عملی نشده و کارهایی که باید انجام می دادیم و انجام ندادیم، کمی ناامید کننده باشد. اما درگیر آن نشوید، قرار است با در نظر گرفتن گذشته نگاهی رو به جلو داته باشیم. پس ناچاریم حتی اگر شده یک ساعت به سالی که گذراندیم فکر کنیم.

هدف گذاری سال جدید

  1.        برای سال جدید بنویسید.

یک قلم و کاغذ بردارید و یکی یکی اهدافتان را روی کاغذ یا یک پلنر بیاورید. خیلی وسواس به خرج ندهید، تنها کسی که اهدافتان را می خواند شما هستید. اما در نوشتن جدی باشید. زمان بگذارید و خوب فکر کنید. باید مطمئن شوید که همه برنامه هایتان نوشته شده است.

هدف گذاری سال جدید

  1.        تصویرپردازی کنید.

خودتان را در پایان سالی که برایش برنامه ریزی می کنید، تصور کنید. دقت کنید چه حسی دارید؟ از دستاوردهایتان خوشحالید؟ حال روح و جسمتان خوب است؟ روابطتان چطور پیش می رود؟ این دید کلی کمک می کند تا مطمئن شوید چه اهدافی را باید در رزولوشن نویسی خود در نظر بگیرید و از چه اقداماتی می توانید صرف نظر کنید.

هدف گذاری سال جدید

  1.        اهدافتان را دسته بندی کنید.

در این مرحله لیستتان را با دقت بخوانید و یک دسته بندی از دل آن بیرون بکشید. هر کدام را در دسته مشخص خود بگذارید و طبق آن پیش بروید. دسته بندی پیشنهادی ما این است :

ـ عادات : با یک نگاه کلی به زندگی مان متوجه می شویم که چقدر بنده عادت هایمان هستیم و عادات تا چه حد در شکل گیری زندگی مان تاثیر دارند. اگر به لیستی که نوشته اید نگاه کنید، می بینید که خیلی از موارد آن در مورد ترک عادت ها و خیلی دیگر برای ایجاد عادت های جدید است. مثل مطالعه، ورزش، تغذیه سالم و ...

خوب که دقت کنیم می توانیم اهداف بزرگ لیست را با تغییر یا ایجاد چند عادت جدید از بین برد. مثلا اگر هدفتان کاهش وزن است، می توان با ترک عادت مصرف کربوهیدرات بالا یا ایجاد عادت پیاده روی روزانه به راحتی به آن رسید. پس خیلی از عادات ما زمینه ساز دستیابی به اهداف و موفقیت هاست.

ـ روابط : وقت آن رسیده نفس عمیقی بکشید و به روابطتان فکر کنید. به آدمهایی که دوست دارید در سال جدید زمان بیشتری را با آنها سپری کنید. به افرادی که دلتان می خواهد در سال جدید کمتر ببینید و روابط محدودتری با آنها داشته باشید. به اینکه چقدر از کیفیت رابطه تان با دوستان و اطرافیان راضی هستید. و اینکه می خواهید برای خانواده و دوستانتان چقدر زمان در نظر بگیرید.

ـ علاقمندی ها، مهارت ها و تجربیات : به این فکر کنید که تا به حال چند بار برنامه زمانی کلاس ورزش یا دوره هنری مورد علاقه تان را چک کردید و ثبت نام را موکول به زمان دیگری کرده اید. فیلم و عکس کدام شهر یا کشور را بارها و بارها دیده اید و دلتان خواسته که آنجا باشید، اما پشت گوش انداخته اید. یادگیری کدام مهارت را برای پیشرفت و موفقیت احتیاج دارید اما هنوز اقدام نکرده اید؟

راستش را بخواهید تمام خواسته های ما در یک بدن فیت و متناسب و یک جیب پرپول خلاصه نمی شود. خیلی از چیزهایی که دوستش داریم نقش های پررنگ تری در حال خوبمان ایفا می کنند و مهارت هایی که زندگی را برایمان آسان تر می کنند. مجموعه ای از مهارت های زندگی مثل مهارت کنترل اضطراب، کنترل خشم، نه گفتن، تصمیم گیری، هدف گذاری و ...

یاد گرفتن این مهارت ها یک دل پرصبر، زمان و اراده می خواهد. باید چیزهای زیادی یاد بگیرید و تمرین های زیادی انجام دهید. با خودتان مدارا کنید و قدم به قدم پیش بیایید. مطمئن باشید در نتیجه یک حال خوب نصیبتان می شود.

ـ ارزش ها و الویت ها : کمتر پیش می آید که لیست اول سال بدون هیچ تغییر، حذف یا اضافه ای پیش برود. اینکه در طول مسیر اهدافتان را کم و زیاد کنید یا برخی موکول به زمانی دیگر شوند، طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما ممکن است تغییر دادن لیست اهداف خیلی خوشایند به نظر نرسد. اینجاست که باید بنشینیم الویت ها و ارزش هایمان را بررسی کنیم.

ارزش های بنیادین معمولا ثابت می مانند اما گاهی هم ممکن است دچار تغییراتی شوند. اما همین که یک لیست از آن وجود داشته باشد مثل مرجعی می ماند که در هنگام نیاز می توان به آن روی آورد. حال اگر این لیست را ندارید، بد نیست در این روزها یک لیست هم از ارزش ها و خط قرمزهایتان تهیه کنید.

هدف گذاری سال جدید

  1.        واقع بین و ثابت قدم باشید.

 برای اینکه کارها خوب پیش برود و انگیزه تان را از دست ندهید، معقول و منطقی برنامه بریزید. توان و قدرتتان را بسنجید و با توجه به آن برنامه بریزید تا خسته نشوید. همچنین به اجرای آن پایبند باشید. مثلا اگر هدفتان ورزش صبحگاهی روزانه است، اگر صبح موفق به انجام آن نشدید، عصر مسیر بازگشت به خانه را پیاده روی کنید و عقب افتادن از برنامه را به این ترتیب جبران کنید. ممکن است نتیجه همان میزان کالری یا مدت زمان فعالیت نباشد، اما حداقل شما به ورزش روزانه تان پایبند بوده اید.

هدف گذاری سال جدید

  1.        اهدافتان را مرور و ارزیابی کنید.

مرور و ارزیابی مسیر حرکت به سمت اهداف یکی از راههای موفقیت در آن است. پس به صورت مرتب و در بازه های زمانی مشخص این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود اگر خطایی کرده اید یا از مسیر خارج شده اید، برگردید و اشتباهتان را جبران یا مسیر غلط را اصلاح کنید.

ـ ارزیابی فصلی : در این بازه زمانی می توان کمی از جزئیات برنامه دور شویم و به اوضاع کلی دقت کنیم و اگر برنامه نیاز به اصلاح داشت، آن را انجام دهیم. برای این کار بهتر است یکی از روزهای پایانی فصل را در نظر بگیرید و ساعاتی را به آن اختصاص دهید.

ـ ارزیابی ماهانه : برای ارزیابی ماهی که گذشته است باید کمی جدی و دقیق تر عمل کرد. مجموعه ای از سوالات را طراحی کنید و با توجه به آن خودتان بسنجید. مثلا از صفر تا ده چه امتیازی به عملکردتان می دهید؟ نقاط قوت و ضعفتان کجای برنامه بوده است؟ زمانی که برای دستیابی به هدف ماه تعیین کرده بودید کافی بود؟ میزان پیشرفتتان در مناسب بود؟ و سوالاتی از این قبیل. برای این کار بهتر است چند ساعتی از آخرین روز ماه را در نظر بگیرید و جمع بندی کنید.

ـ ارزیابی هفتگی : هر هفته اهداف کل سال را مرور و مسیر حرکت را در ذهن خود بررسی کنید. حتی اگر قرار است کاری را در ماههای بعد شروع کنید، بهتر است از قبل مسیر حرکت را در ذهنتان تصویرسازی کنید. همچنین روی تاثیرات کوچکی که تغییر عادات در این هفته ها داشته است تمرکز کنید. شاید در هفته های اول خیلی تغییر محسوس یا چشمگیری نباشد، اما به مرور زمان تغییرات جالبی خواهید دید. این کار را می توانید روز جمعه و در زمانی کمتر از یک ساعت جمع بندی کنید.

ـ ارزیابی روزانه : سعی کنید در ابتدای هروز، نیم ساعت برای بررسی برنامه و کارهای همان روز زمان بگذارید. این کار ربطی به لیست اهداف سالیانه تان ندارد. می خواهیم 5 یا 6 کار مهم روز را مشخص کنید. حال ممکن است خیلی از این کارها در راستای اهداف سالیانه تان باشد.

در این مورد هم سعی کنید واقع بین باشید. وقتی حجم زیادی از کار را سر خود می ریزید، ممکن است پایان روز با یک لیست تیک نخورده مواجه شوید. فراموش نکنید یک لیست کوتاه اما تیک خورده حال خوب بیشتری برایتان رقم می زند و شما را از مسیر اهداف دلسرد نمی کند.

هدف گذاری سال جدید

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و با راهکارهای پیشنهاد شده در آن بتوانید یک سال پر از موفقیت را برای خود رقم بزنید. پس همین حالا اقدام کنید و با تهیه یک پلنر یا سالنامه برنامه ریزی برای سال جدید را شروع کنید.

منبع : وبسایت فول فکر

محصولات مرتبط
مقالات مرتبط

تفاوت پلنر 1 و 2 و 3 (سال 99)

توسطبیتا مزینانی 4 سال قبل

سالنامه جنرال 1 یا 2 ؟مسئله این است...

توسطبیتا مزینانی 4 سال قبل

سه قدم مهم تا تحقق اهداف شما

توسطآذین نوراللهی 4 سال قبل
2 نظر
  • ar** *ad

    ar** *ad 1399-01-24

    درست مناسب این روزهای شوم بود. ممنون.
    • اح********** ************ان

      اح********** ************ان 1399-02-16

      لفظ منفی به کار نبریم لطفا????
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود