با محبوب ترین گرایش‌های طراحی محیط کار آشنا شوید

ارسال شده در6 سال قبل
مورد علاقه0

چند سالی است که طراحی منعطف در محیط کار جهت سازگاری با مقتضیات و نیازهای نیروی کار، جای خود را میان شرکت‎ها بازکرده است.

همچنان که جو داخلی شرکت‌ها از آن ساختار سلسله مراتبی دور می‌شود و به سمت ارتباط مؤثر و همکاری در میان کارمندان میل می‌کند، محیط کار و دفترهای کاری حرفه‌ای هم باید به‌اندازه کافی متفاوت طراحی شوند تا بتوانند با نیازهای کارمندان و همچنین مشتریان، منطبق شوند.

در این مطلب قصد داریم 5 گرایش پرطرفدار در زمینه طراحی فضای کاری به شما معرفی کنیم:

1. تکنولوژی یکپارچه

استفاده از تکنولوژی یکپارچه در میان محیط‌های کاری بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است. دستگاه‌هایی با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، سیم‎های رابط توکار و محیط‌هایی که امکانات چند رسانه‎ای مجهزی دارند به افراد کمک می‌کنند تا کارآمدتر باشند.

روند کاری در بسیاری از شرکت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که ممکن است تعداد کارمندان قراردادی آن‌ها زیاد باشد یا یک دفتر و میز کاری در نوبت‌های مختلف در اختیار کارمندان متفاوتی قرار گیرد. به همین خاطر بهره گرفتن از تکنولوژی‌های منعطف و هوشمند که برای کارمندان دست‌وپا گیر نباشد باعث می‌شود از محیط کاری بیشترین استفاده صورت پذیرد و بهره‌وری افزایش یابد.

محیط‎های کاری که از تکنولوژی یکپارچه استفاده می‌کنند، دارای ویژگی‎های زیر هستند:

  • فضای کاری که امکان شارژ بی‌سیم در آن‌ها فراهم شده است.
  • مبلمان اداری مخصوصی که امکان پخش فایل‌های چند رسانه‎ای هم در آن‌ها به‌صورت توکار تعبیه شده است.
  • امکان ارتباطات بی‌سیم برای تجهیزات صوتی و تصویری در اتاق‌ جلسات
  • اتاق‌های جلسه با تخته‌های هوشمند تعاملی

از مبلمان و ملزومات اداری مناسب و مدرنی که بهره‌وری و ارتباطات میان کارمندان و مشتریان را افزایش می‌دهد، استفاده کنید تا جو محیط کاری منعطف و پویاتر شود.

 طراحی دفتر کار نقشه باز

2. طراحی نقشه باز

فرقی ندارد که می‌خواهید با نیازها و خواسته‌های متغیر نیروی کارتان سازگار باشید یا تصمیم گرفته‌اید محیط کاریتان را کاملاً عجیب و نوین و بدون اختصاص اتاق جلسه طراحی کنید؛ درهرصورت طراحی صحیح در محیط‌های کاری با نقشه باز چند سالی است که موردتوجه قرار گرفته است.

ممکن است برای طراحی داخلی و تهیه ملزومات اداری درون دفترهای کاری متحمل هزینه‌های گزافی شوید. به همین خاطر اگر قصد دارید محیط کاری چندمنظوره‌ای ایجاد کنید یا آن را گسترش دهید، باید پیش از هر کاری به هرچه در دسترستان وجود دارد فکر کنید و از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

مقاله مرتبط: 5 نکته برای صرفه جویی در هزینه‌های خرید تجهیزات اداری

در طراحی محیط‌های کاری با نقشه باز به این نکته‌ها توجه کنید:

  • از دیوارهای شیشه‌ای برای اتاق جلسات استفاده کنید تا ضمن حفظ حریم اختصاصی، از کوچک شدن محیط هم جلوگیری شود.
  • از پارتیشن‌هایی که دو طرف آن‌ها باز است به‌عنوان فضای اختصاصی برای گروه‌های کوچکی از کارمندان یا مشتریان استفاده کنید.
  • با استفاده از رنگ مخصوص یا مبلمان متفاوت، قسمتی از فضای کاری را به محیط استراحت تبدیل کنید.
  • سعی کنید کمدها، کشوها و جعبه های بایگانی زیر میز کار قرار گیرند تا از شلوغی روی آن‌ها کاسته شود.
  • برای جلوگیری از همهمه و ایجاد آلودگی صوتی در محیط‌های کاری شلوغ، از فرش یا موکت کنید تا صدا را به خودش جذب کند.

محیط استراحت در محل کار

3. محیط اختصاصی استراحت

کارمندان ساعت‌های زیادی را در محیط کاری می‌گذرانند و به مانیتورهایشان خیره می‌شوند. به همین دلیل بهتر است بخشی از محیط را برای استراحت آن‌ها در نظر بگیرید تا گاهی در کنار هم بنشینند، با یکدیگر صحبت کنند و از استرس شغلی دور شوند. وسعت این بخش باید با توجه به محیط کاری شما انتخاب شود. گاهی در یک مقیاس بسیار کوچک هم می‌توانید محیط استراحت طراحی کنید؛ کافیست از نور و رنگ مناسب و البته متفاوت بهره ببرید و مبلمان و سایر لوازم را هم به‌درستی بچینید.

همین محیط‌ کوچک اما متفاوت می‌تواند در کارمندانتان انگیزه ایجاد کند و نظر آن‌ها را در مورد شغلشان تحت تأثیر قرار دهد.

برای طراحی محیط استراحت به این موارد توجه کنید:

  • طراحی محیط مخصوص بازی؛ استفاده از لوازم ورزشی و بازی مانند میز پینگ پونگ یا فوتبال دستی باعث می‌شود سطح استرس کارمندان کاهش یابد و بیشتر باهم به معاشرت بپردازند.
  • محیط‌های اجتماعی که از نظر طراحی با محیط‌های کاری متفاوت هستند؛ برای مثال سالن یا اتاق ناهارخوری را در نظر بگیرید که کارمندان در کنار هم می‌نشینند و در عین صرف وعده‌های غذایی باهم گفتگو می‌کنند.
  • استفاده از تخته‌سیاه یا تخته سفید در جلسات باعث می‌شود کارمندان در حین همکاری باهم، ایده پردازی و نوآوری کنند.
  • حتماً از بافت و رنگ متفاوت با محیط کار در طراحی محیط استراحت استفاده کنید تا سطح انرژی کارمندان تحت تأثیر قرار گیرد.
  • استفاده از مبلمان و چیدمان غیررسمی باعث احساس راحتی و دوری از فشار کار می‌شود.
  • آویزان کردن قاب عکس‌هایی از جمع کارمندان که در رویدادهای مختلف گرفته شده است، روحیه جمعی و حس ارتباط شخصی میان کارمندان را تقویت می‌کند.

طراحی محیط رنگارنگ دفتر کار

4. طراحی رنگارنگ

استفاده از رنگ‌های روشن، چشمگیر و جسورانه در محیط کار می‌تواند حس هویت را به‌خوبی به نمایش بگذارد. همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌ها بر روان، رفتار و تصمیم‌گیری‌های افراد تأثیرگذارند و به همین خاطر می‌توانند تأثیرات منفی یا مثبت در محیط کاری ایجاد کنند.

در انتخاب رنگ محیط کاری به این نکته‌ها توجه کنید:

  • چرخه رنگ درواقع اصلی‌ترین منبع انتخاب رنگ است و به شما کمک می‌کند با رنگ‌های متضاد و همچنین مکمل آشنا شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از رنگ‌های طوسی، بژ یا سفید باعث ایجاد احساس ناراحتی، بی‌حوصلگی و افسردگی می‌شود.
  • استفاده از رنگ‌هایی مانند زرد کم‌رنگ، آبی روشن و سبز آرام‌بخش در طراحی باعث تحریک تفکرات خلاقانه و تشویق همکاری در میان کارمندان می‌شود.
  • استفاده از رنگ‌های متفاوت در رنگ‌‌آمیزی دیوارهای محیط استراحت به جدا کردن آن از سایر بخش‌ها کمک می‌کند.
  • پیام‌های الهام‌بخش یا ارزش‌های سازمانی که روی دیوار نوشته شده‌اند به تأکید و نمود شخصیت برند در نظر بازدیدکنندگان و کارمندان کمک می‌کند.
  • نورپردازی می‌تواند تأثیر دیوارهای رنگی را تغییر دهد. علاوه بر تأمین نور مناسب روی میزها، سعی کنید از نور فوقانی هم بهره ببرید.

 آشتی با طبیعت در محل کار

5. آشتی با طبیعت

استفاده از گیاهان طبیعی در محیط کار برای سلامت جسمی و روانی کارمندان و همچنین مشتریان شما مفید است. دکتر Chris Knight در دانشگاه Exeter تحقیقی انجام داده و مدعی شده است که وقتی از گیاهان طبیعی و زنده در محیط کاری استفاده شود، بهره‌وری کارمندان هم حدوداً 15% افزایش می‌یابد.

اگر شما هم قصد دارید در طراحی محیط از گیاهان استفاده کنید، ممکن است این کار در ابتدا کمی برایتان مشکل باشد و ندانید که باید از کجا شروع کنید. برای این کار به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • از گیاهانی با شرایط نگهداری آسان و بدون نیاز به نور فراوان و آب دهی مکرر استفاده کنید. این شرایط برای طولانی شدن چرخه عمر گیاهان بسیار مهم است چراکه در محیط‌های کاری شلوغ و در میان کارهای مختلف ممکن است فراموش کنید دائماً به آن‌ها آب دهید یا موقعیتشان را عوض کنید. گیاهی مانند درختچه یوکا (خنجر) بسیار زیباست و شرایط نگهداری آسانی هم دارد.
  • گیاهان کوچک و شخصی با برگ‌های آبدار هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای همه میزها باشند. استفاده از گیاهان آب‌دار (Succulent plant) روی میز کارمندان باعث می‌شود محیط کاری کاملاً مدرن و جذاب به نظر برسد.
  • از گیاهانی بهره ببرید که علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری، هوا را هم تصفیه می‌کنند. با این کار به پاکیزگی و سلامت محیط کار هم توجه می‌کنید.
  • به چگونگی چیدمان این گیاهان و نحوه سازگار کردن آن‌ها با طراحی داخلی هم فکر کنید. از ظروف نگه‌دارنده با طراحی قدیمی یا گلدان‌های عجیب‌وغریب کمک بگیرید تا سبک و سیاق منحصربه‌فردی در محیط کارتان ایجاد شود.



نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود