چگونه خود و فرزندانمان را برای مدرسه آماده کنیم؟

ارسال شده در6 سال قبل
مورد علاقه0

آخرین روزهای تابستان فرا رسیده و وقت آن است که خود و فرزندانمان را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده کنیم. پس از سه ماه فراغت از درس و مدرسه، این کار هیچ‌وقت آسان نیست، ولی با رعایت چند نکته ساده و کاربردی می‌توانیم بهتر به استقبال ماه مهر برویم.

وسایل مدرسه را جمع‌آوری کنید

اول از همه، کیف، وسایل مدرسه و سایر لوازم التحریری که از قبل خریداری کرده‌اید و در گوشه و کنار خانه پخش شده‌اند را پیدا و جمع‌آوری کنید. سپس، همراه با فرزندتان در مورد خرید سایر وسایل تصمیم‌گیری کنید. مثلاً بپرسید: پوشه چه رنگی دوست دارد؟ آیا خودکار خاصی مدنظرش هست؟ به آن‌ها فرصت دهید چیزی را که دوست دارند انتخاب نمایند. با این کار آن‌ها رغبت بیشتری به مدرسه پیدا می‌کنند.

جذاب کردن مدرسه

شرایط را جذاب‌تر کنید

خیلی از بچه‌ها منتظر بازگشت به مدرسه و دیدار دوستانشان هستند، درحالی‌که بعضی از بچه‌ها هم هیچ اشتیاقی به درس و مدرسه ندارند و مدام بهانه‌گیری می‌کنند. به مناسبت بازگشایی مدارس برای آن‌ها هدیه کوچکی بگیرید و یا با خرید محصولات طرح دار، توجه فرزندتان را جلب کنید.

تغذیه‌های سالم و متنوع تدارک ببینید

تدارک دیدن تغذیه‌های مهیج و رنگارنگ برای بچه‌ها در طول سال تحصیلی کار سختی است. با کمی برنامه‌ریزی و تهیه لیستی از خوراکی‌های متنوع و مفید، می‌توانید از همین امروز دغدغه این کار را از ذهنتان خارج کنید. با توجه به شناختی که از فرزندانتان دارید، خوراکی‌های سالم و جذابی برای آن‌ها تهیه کنید. از همان سنین پایین در مورد انواع تغذیه، نحوه تهیه، فواید و مضرات آن‌ها با فرزند خود صحبت کنید و به مرور مصرف خوراکی‌های سالم را تبدیل به عادت کنید.

برنامه ریزی خواب

برای خواب برنامه‌ریزی کنید

سه ماه بازی کردن، تلویزیون دیدن و دیر خوابیدن تمام شده و احتمالاً برنامه خواب بچه‌ها تغییر کرده است، پس باید آن را به حالت قبل تنظیم کنید. سعی کنید چند روز پیش از شروع مدرسه‌، آن‌ها را به زود خوابیدن عادت دهید و استفاده از بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون را محدود کنید.

لباس‌ها و وسایل را از شب قبل آماده کنید

مادران و پدران عزیز، در ایام مدرسه خانه شما حکم پادگانی را دارد که هر روز صبح زود بیدار باش اعلام می‌شود و بچه‌ها باید سر ساعت مقرر بیدار شده و به مدرسه بروند. شما به عنوان فرمانده این پادگان، باید از آماده بودن لباس‌ها و وسایل بچه‌ها در شب قبل اطمینان پیدا کنید.

 زمان خارج شدن از خانه

زمان خارج شدن از خانه را تغییر دهید

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که بسیاری از افراد برنامه‎ریزی‌های خود را رأس ساعت مشخصی انجام می‌دهند، مثلاً رأس ساعت 10، یا هشت و ربع. برای سریع‌تر رسیدن به مدرسه برنامه زمانی غیرمعمولی را انتخاب نمایید. مثلاً به‌جای ساعت 7:15، ساعت 7:06 از خانه خارج شوید. در نتیجه با حجم ترافیک کمتری روبرو می‌شوید. گرچه ممکن است باز هم ترافیک وجود داشته باشد، اما حداقل رفت‌وآمد شما با سهولت بیشتری انجام می‌شود و استرس دیر رسیدن به سراغتان نمی‌آید.

فرزندانتان به خاطر تلاششان تشویق کنید

ریچارد وایزمن، روانشناس کودکان می‌گوید، فرزندانتان را با توجه به تلاششان ستایش کنید و نه به خاطر هوش و ذکاوتشان. با این کار بچه‌هایتان در برخورد با کارهای دشوار، مسئولیت‎پذیر شده و ساخته می‌شوند. بچه‎ها به‌جای اینکه فقط تمرکز خود را روی کسب نمره بهتر بگذراند، باید نسبت به کاری که انجام می‌دهند «احساس مثبت» داشته باشند. نباید فراموش کرد که با تلاش بیشتر احتمال کسب نتیجه بهتر نیز افزایش می‌باید. یک نتیجه برد-برد در انتظار آن‌ها است.

 اهداف فرزندان

از اهدافی که فرزندانتان دارند، مطلع شوید

زمانی که با فرزندتان در مسیر مدرسه هستید، از اهداف روزشان بپرسید و پس‌ازاینکه آن‌ها از مدرسه به خانه بازگشتند اتفاقات آن روز را مرور کنید. ممکن است داستانی مهیج برایتان تعریف کنند و یا اصلاً حوصله جواب دادن نداشته باشند؛ به‌هرحال زمانی که بزرگ شدند همواره از این کار شما یاد می‌کنند و برای فرزندان خود تکرار خواهند کرد.





نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود