از سیر تا پیاز لوازم التحریر!

ارسال شده در4 سال قبل توسط
مورد علاقه0

پیش از هر توضیحی درباره لوازم التحریر باید به واژه آن بپردازیم. این واژه به دو صورت لوازم التحریر و لوازم تحریر به کار برده می شود؛ لوازم التحریر یک واژه عربی بوده و ما به دلیل استفاده از دو کلمه لوازم و تحریر در فارسی از واژه لوازم تحریر نیز استفاده می کنیم. در صورتی که بخواهید معادل فارسی لوازم التحریر را به کار ببرید، بهتر است از واژه نوشت افزار استفاده شود.

به مناسبت روز جهانی لوازم التحریر که 25 آوریل مصادف با 5 اردیبهشت است، قصد داریم که شما را با همه چیز درباره لوازم التحریر آشنا کنیم.

لوازم تحریر یکی از چیزهایی است که در زندگی همه ما از بچگی وجود داشته است و همراه و یار و یاور همیشگی ما بوده است. بنابراین می توان گفت که ما به لوازم تحریر عادت کرده و برای همه ما تک تک آنها عزیزند...

لوازم التحریر چیست؟

لوازم تحریر گروهی از ابزارهایی است که برای نوشتن، ترسیم و یا نقاشی کردن کاربرد دارند. حال ممکن است این نوشت افزار توسط کودکان در مهدکودک، دانش آموزان در مدرسه، دانشجویان در دانشگاه، کارمندان در ادارات و موسسات، هنرجویان در آموزشگاه های هنری و ... استفاده شود.

رایج ترین لوازم التحریر مداد، خودکار، دفتر، پاک کن، تراش و دفتر یادداشت هستند که ما از کودکی تا پیری با آنها سر و کار داریم. اما باید گفت که آنها به دسته های مختلفی مانند نوشت افزار تحصیلی، لوازم اداری و لوازم بایگانی تفکیک می شوند که در برخی از آنها ممکن است لوازم مشترک نیز موجود باشد.

امروزه به تمامی لوازم و ابزاری که رابطه ای با نوشتن یا حتی نوشته های چاپ شده داشته باشد نیز لوازم التحریر می گویند و شما آنها را از فروشگاه های نوشت افزار می توانید تهیه کنید. به عنوان مثال شما کلیربوک، کاور کاغذ ( پوشه کیسه ای )، کلاسور و ... را که برای نگهداری برگه به کار برده می شود، می توانید از فروشگاه های لوازم تحریر خریداری و استفاده کنید.

تاریخچه

لوازم التحریر برای هزاران سال حامی ارتباطات نگارشی بوده است. مصری ها کاغذهای پوستی را که از پوست حیواناتی چون بز و گوسفند می ساختند را توسعه دادند اما تنها ثروتمندان توانایی استفاده از این پوست ها را داشتند که به جای کاغذ استفاده می شد.

مصری ها طی یک سلسله مراتب موفقیت های بیشتری را در سطح نوشتاری به ثبت رساندند. نوشت افزار جدید با استفاده از یک گیاه به نام پاپیروس توسعه یافت؛ به این صورت که آنها ساقه های پاپیروس را به شکل نوارهای باریکی در آورده و لایه لایه کنار هم قرار می دادند طوری که در هم فرو روند، سپس این رشته ها را در آفتاب خشک می کردند. کلمه "Paper" که امروزه در زبان انگلیسی به کار می رود از کلمه "پاپیروس" گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر سرگذشت کاغذ را از زبان خودش بخوانید.

قبل از آنها هم که با میخ و سنگ اشکالی به منظور انتقال مفهوم ترسیم می کردند که می توان گفت قدیمی ترین لوازم التحریر میخ و سنگ بوده اند.

روز جهانی لوازم التحریر

مداد هم که یکی از رایج ترین و محبوب ترین لوازم تحریر است که هیچ کس در دنیا نیست که با آن آشنا نباشد. درباره تاریخچه آن نیز می توان گفت که اولین مدادهایی که اختراع شد از جنس سرب بودند و زمانی که با آنها روی کاغذ یا هر وسیله دیگری می کشیدند ردی خاکستری از خود به جای می گذاشت. پس از کشف گرافیت در انگلستان و مشاهده اثر آن روی سطح، مدادها را از گرافیت ساختند و به مرور به شکل های امروزی رسید. شما می توانید 9 داستان عجیب و کوتاه درباره مداد و چگونگی شکل گیری آن را در لینک گذاشته شده مطالعه کنید.

تاریخچه خودکار را می توان اینگونه شرح داد که یک دباغ چرم آمریکایی زمانی که نتوانست از خودنویس برای نوشتن روی چرم های دباغی شده استفاده کند، در صدد اختراع خودکار برآمد. در صورتی که می خواهید ادامه مقاله خودکار را بخوانید اینجا کلیک کنید.

همچنین شما می توانید درباره اشتباهی که منجر به اختراع پاک کن شد، داستان جذاب اختراع کاغذهای رنگی چسب دار، از سیر تا پیاز جامدادی، تاریخچه مداد تراش و مداد نوکی با کلیک روی لینک آنها اطلاعات بیشتر کسب کرده و داستان های جالبی درباره آنها بخوانید.

امروزه لوازم التحریر اصطلاحا تمام آن چیزهایی است که توسط فروشنده آن در فروشگاه لوازم تحریر به فروش می رسد، فروشگاهی که برخی اوقات نزدیک یک دانشگاه یا هر نقطه دیگری به صورت دائمی قرار دارد. اما در زمان های قدیم توسط فروشندگان دوره گرد به فروش می رسیدند که آنها تنها لوازم التحریر نمی فروختند. 

امروزه با پیشرفت علم بسیاری از لوازم التحریر دستخوش تغییرات زیادی برای بشر شده است. بسیاری از نوشت افزار به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند و کار را برای همه ما بسیار راحت کرده اند. علاوه بر پیشرفت لوازم التحریر ظاهر آنها نیز بسیار جذاب شده و با ظاهر فانتزی و زیبا همه را ترغیب به کسب علم می کنند.

راهنمای خرید لوازم تحریر

حال که به غیر از آشنایی اولیه که قبلا از لوازم تحریر داشته اید، اطلاعات بیشتری کسب کرده اید، بهتر است درباره راهنمای خرید آن نیز بیشتر بدانید. پیدا کردن راهی برای چگونگی انتخاب لوازم التحریر چه برای مدرسه و دانشگاه، چه برای محل کار و منزل و مدیریت آنها امری مهم است. بنابراین ما برای شما نکاتی که باید هنگام خرید لوازم التحریر رعایت کنید را ذکر می کنیم.

1. گزینه های سازگار با محیط زیست

هنگام انتخاب نوشت افزارهایی که از پلاستیک تهیه شده اند بهتر است گزینه هایی انتخاب کنید که از پلاستیک های مرغوب باشند که هم بتوانید تا مدتهای طولانی استفاده کنید و هم سازگار با محیط زیست باشند. همچنین این نکته را برای محصولات کاغذی رعایت کنید.

2. کیفیت

یکی از موارد مهم در خرید لوازم تحریر بالا بودن کیفیت آن است. بعضی اوقات شما بالا بودن کیفیت محصول را با مشاهده و لمس درک نخواهید کرد، بنابراین بهتر است با خرید یک نوشت افزار کوچک از یک برند معتبر و قدیمی آن را امتحان کنید. البته شما می توانید کیفیت لوازم التحریری مانند دفتر و دفتر یادداشت را از بادوام بودن جلد آنها و با کیفیت بودن چاپ آنها تشخیص دهید. اما این هم مهم است که فروشنده جنس با کیفیت را با قیمت مناسب ارائه دهد تا شما هم محصولی دریافت کنید که سالها استفاده کنید، هم در هزینه صرفه جویی کنید.

3. زمان

اگر شما بخواهید خرید خود را سریع و با عجله انجام دهید، نمی توانید همان لوازم التحریری که مورد نظرتان است را خریداری کنید، زیرا خرید نوشت افزار با کیفیت، با قیمت مناسب و ایده آل زمان بیشتری می خواهد.

روز جهانی لوازم التحریر

4. قیمت

بنا بر گفته وارن بافت، " قیمت، چیزی است که شما پرداخت می کنید. ارزش، چیزی است که شما به دست می آورید. " بنابراین سعی کنید چیزی تهیه کنید که ارزش محصول از قیمت آن بیشتر باشد. شما می توانید از دو برند معتبر دو محصول مشابه را تهیه کنید و آنها را از لحاظ کیفیت با یکدیگر مقایسه کنید. اما همه ما می دانیم که برندهای قدیمی امتحان خود را پس داده و می توان به آنها از لحاظ کیفیت و قیمت لوازم التحریر اعتماد کرد.

5. قابلیت اطمینان

این موضوع بیشتر برای فروشگاه های اینترنتی صدق می کند. هنگامی که شما لوازم تحریری سفارش می دهید، اگر در حال خرید به مشکلی بربخورید نمی توانید خرید خود را کامل کنید و دیگر به آن سایت فروش اینترنتی نوشت افزار اطمینان نخواهید کرد. می توان گفت که امروزه بیشتر برندها، فروشگاه اینترنتی خود را تاسیس کرده اند و شما بنا بر اطمینان به نام برند می توانید خریدی خوب داشته باشید. اما اگر قصد خرید از سایت فروش دیگری را دارید که تازه افتتاح شده یا قبلا از آن خرید نکرده اید بهتر است مطمئن شوید که نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشد تا دچار دردسرهای اجتناب از ارسال محصول و ... نباشید.

6. انتخاب لوازم مورد نیاز

از آنجایی که تنوع لوازم التحریر از نظر نوع و ظاهر بسیار زیاد بوده شما نباید خود را درگیر انتخاب از میان خیل عظیم آنها بکنید. تنها به خرید لوازم تحریر مورد نیاز خود بپردازید، زیرا خریدهای اضافی، هم از بودجه ای که برای این خرید گذاشته اید، می کاهد و هم، زمان زیادی را صرف خرید غیر ضروری خواهید کرد و ممکن است برای خرید نوشت افزار زمان کم بیاورید. بنابراین سعی کنید با مشاهده ظاهر فانتزی و جذاب لوازم التحریری که احتیاج ندارید، وسوسه نشوید.

این مطلب درباره راهنمای خرید کلی نوشت افزار است که شما می توانید راهنمای خریدی جزئی تر را اینجا بخوانید و درباره راهنمای جامع خرید مداد نوکی، خرید دفتر، نکات خرید جامدادی، انتخاب کوله پشتی مناسب و خودکار استاندارد با کلیک روی لینک آنها اطلاعات بسیاری کسب کنید.

روز جهانی لوازم التحریر

چک لیست لوازم التحریر

در تنوع لوازم التحریر که شکی نیست، اما ممکن است به دلیل بالا بودن تعداد آنها برخی از اقلام لوازم التحریر فراموش شود. بنابراین ما لیستی از نوشت افزار را در اختیار شما می گذاریم تا در زمان لازم از آن استفاده کنید. در میان این لیست شما لوازم تحریر اداری نیز مشاهده خواهید کرد.

  1. خودکار ( آبی، قرمز، مشکی و ... )
  2. مداد ( سیاه و قرمز )
  3. مداد تراش ( معمولی، رومیزی، برقی و ... )
  4. پاک کن
  5. مداد رنگی
  6. خودکار رنگی
  7. مارکرهای رنگی ( هایلایتر )
  8. چسب ( نواری، مایع و ... )
  9. مداد نوکی ( مداد نوکی فشاری، اتوماتیک، لرزشی و ... )
  10. کاغذ ساده ( کاغذ A4، A3، برای پرینتر و ... )
  11. دفتر ( مشق، زبان و ... )
  12. دفتر یادداشت
  13. لاک غلط گیر
  14. جامدادی
  15. کاغذ یادداشت چسب دار ( استیکی نت )
  16. گیره یا کلیپس کاغذ
  17. منگنه و سوزن منگنه
  18. جای چسب
  19. سوراخ کن ( نوعی دستگاه که برای پانچ برگه استفاده می شود. )
  20. پین نقاشی
  21. پوشه کیسه ای (کاور سایز A4، A3 و ... )
  22. کازیه ( جاکاغذی )
  23. کلاسور
  24. ایندکس
  25. قیچی
  26. ماشین حساب

روز جهانی لوازم التحریر

  1. سررسید یا تقویم برنامه ریزی
  2. پوشه (دکمه دار، مقوایی و ... )
  3. ماژیک
  4. پرگار
  5. گونیا
  6. نقاله
  7. نوک اتود
  8. کاغذ کلاسور
  9. روان نویس
  10. زیردستی تخته شاسی )
  11. کلیربوک ( کلربوک )
  12. طلق و شیرازه
  13. برچسب
  14. جلد نایلونی برای کتابها
  15. مقوا ( ساده، رنگی و ... )
  16. آبرنگ
  17. گواش
  18. پاستل یا مداد شمعی
  19. استامپ
  20. جا قلمی
  21. کاغذ یادداشت خط دار
  22. جای کاغذ یادداشت
  23. اکسپندینگ فایل ( ساده، رومیزی و ... )
  24. زونکن
  25. بوک مارک ( نشانه کتاب و دفتر )
  26. قلم ( طراحی، خوشنویسی و ... )

حقایق جالب درباره نوشت افزار

• اختراع چسب ماتیکی از برق لب ها الهام گرفته شده است.
• یک درخت کاج می تواند بیش از 80000 برگه کاغذ بسازد.
• یک خودکار می تواند خطی به طول سه کیلومتر رسم کند.
• تا حدود 100 سال پیش مدادها پاک کن نداشتند، زیرا معلمان فکر می کردند که بچه ها را به اشتباه کردن تشویق می کنند.
• مداد می تواند زیر آب بنویسد. ( شاید از خود بپرسید چه کسی می خواهد زیر آب بنویسد!! )
• در جهان هر ساله بیش از 300 میلیون تن کاغذ تولید می شود.
• در سال 1858، هایمن لیپمان از فیلادلفیا مدادهای پاک کن دار را اختراع کرد.
با این حال، پس از یک اختلاف های قانونی طولانی مدت، تصدیق شد که صرفا دو اشیاء که قبلا اختراع شده و در حال حاضر کنار هم قرار گرفته اند، اختراع نیستند.
• در قرون وسطی کسانی که ابزار نوشتن را می فروختند در یک مکان ثابت یا " Station ( ایستگاه ) " مجاز به انجام این کار بودند، بنابراین کلمه " Stationery " به معنای نوشت افزار برای همه ابزار نوشتاری در نظر گرفته شد.
شما می توانید 16 حقیقت شگفت انگیز درباره لوازم التحریر را در اینجا و 10 حقیقت دیگری که درباره لوازم اداری نمی دانستید را بخوانید.

محصولات مرتبط
مرجع: PX-003BP
7,379 تومان (با مالیات)
بهترین خودکار برای کسانی که به راحتی دست هنگام نوشتن و خوش خط بودن اهمیت می دهند.
مرجع: PX-004BP
10,322 تومان (با مالیات)
خودکاری مناسب برای کسانی که راحتی دست هنگام نوشتن و خوش خط بودن برایشان مهم است.
مرجع: A4-40
116,510 تومان (با مالیات)
از دیگر محصولات گروه کلیربوک ها برای نگهداری از برگه ها، اسناد و مدارک اداری و شخصی 
مقالات مرتبط

لوازم التحریر نوستالژیک...

توسطبیتا مزینانی 4 سال قبل

10 حقیقت جالب و عجیب درباره لوازم اداری

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل

خانه تکانی به سبک پاپکو ...

توسطبیتا مزینانی 5 سال قبل

تاریخچه مداد تراش

توسطآذین نوراللهی 5 سال قبل
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود