کلیربوک (کلربوک) چیست؟

ارسال شده در5 سال قبل توسط
مورد علاقه0

بسیاری از ما با هر شغل و موقعیتی در هر شرایطی با اسناد و مدارک زیادی سر و کار داریم که برخی از آنها شامل اطلاعات مهمی هستند، بنابراین این اسناد و مدارک به مراقبت نیاز دارند. برای مراقبت و بایگانی اوراق مهم ابزارهای گوناگونی موجود است که از آنها می توان به زونکن، کلاسور، پوشه، پاکت، کلیپ فایل، جعبه بایگانی، اکسپندینگ فایل و ... اشاره کرد. در حال حاضر ما می خواهیم محصولی به شما معرفی کنیم که علاوه بر مراقبت از اسناد و مدارک کاربرد دیگری نیز دارد که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تعریف کلیربوک

کلیربوک در بعضی موارد نیز با نام کلربوک شناخته می شود. این محصول در صورت قابدار بودن در سه پوشش مجزا از اسناد و مدارک شما محافظت می کند. به این صورت که شما در قدم اول برگه را درون یک پوشه کیسه ای و یا کاور قرار می دهید ( پوشه های کیسه ای درون کلیربوک با صحافی های مختلف قرار دارند ) ، سپس کلیربوک با جلد خود پوشه های کیسه ای را در بر می گیرد. همچنین یک قاب محافظ هم از کلیربوک محافظت کرده و هم باعث ایستادگی بهتر کلیربوک بر روی سطح می شود. در صورتی که کلیربوک بدون قاب انتخاب کنید در دو پوشش، یعنی پوشه کیسه ای (کاور) و جلد اوراق شما را تمیز و سالم نگه می دارد. این محصول مورد نیاز سازمان ها، موسسات، ادارات و شرکت ها بوده زیرا در این مکان ها اطلاعات مهم بسیاری روی کاغذ رد و بدل می شود و بهتر است که محصولی مانند کلیربوک به آنها نظم دهد و از آسیب به آنها جلوگیری کند. برخی ممکن است این محصول را با نام کلربوک بشناسند و یا ممکن است که بعضی برندها یا فروشگاه های اینترنتی نیز با نام کلربوک آن را عرضه کنند. 

نوع و فرم صحافی

نوع صحافی کلیربوک ها به این معنی است که پوشه کیسه ای های این محصول با چه روشی به هم متصل شده اند. برای کلیربوک دو نوع صحافی وجود دارد، یکی از آنها دوخت بوده که قابل کم یا زیاد کردن تعداد کاورها نیستند و دیگری کلاسوری است که می توان به آن پوشه کیسه ای اضافه یا از آن کم کرد. همچنین فرم صحافی این محصول با دو نوع افقی و عمودی موجود است که نشان می دهد کلیربوک از بالا صحافی شده است یا از کنار. لازم است بدانید که اکثر کلیربوک ها با فرم صحافی عمودی (صحافی از سمت راست یا چپ) تولید و عرضه شده اند و کلیربوک هایی برای مهندسان، طراحان و یا به طور کل هنرمندان با صحافی افقی موجود هستند.

کلیربوک

تعداد برگ

برای محصول کلیربوک منظور از تعداد برگ، تعداد پوشه های کیسه ای بوده و همانطور که گفته شد بسته به نوع صحافی آنها اگر که با نوع کلاسوری باشد، می توان تعداد برگ ها را تغییر داد و اگر نوع صحافی آن دوخت باشد نمی توان تغییری در تعداد برگ های آنها انجام داد. بنابراین هنگام خرید کلیربوک با صحافی دوخت به تعداد برگ آنها توجه کنید.

کلیربوک

لیبل (برچسب)

برخی کلیربوک ها دارای لیبل هستند، یعنی یک برچسب دارند که می توانید روی آنها نوع موضوع اسناد و مدارک قرار داده شده در کلیربوک را مشخص کنید تا در زمان نیاز به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. برخی دیگر نیز تنها جای لیبل دارند و شما باید یک برچسب تهیه کنید و در جای لیبل قرار دهید و موضوع دسته بندی را یادداشت کنید. بعضی از کلیربوک ها نیز فاقد جای لیبل و برچسب هستند.

کلیربوک

قابدار و بدون قاب

این محصول در دو نوع قاب دار و بدون قاب موجود است. کلیربوک بدون قاب شامل چندین پوشه کیسه ای (کاور) بوده که تنها با یک جلد نگهداری می شوند، اما کلیربوک قابدار نه تنها شامل چندین پوشه کیسه ای است که با یک جلد نگهداری می شود بلکه یک قاب کشویی مانند نیز دارد که هم باعث محافظت از کلیربوک در برابر رطوبت، گرد و خاک و آسیب می شود و هم زمان قرار دادن در قفسه های بایگانی ایستادگی بهتری دارند.

کلیربوک

اندازه

کلیربوک ها در سایزهای سری A به ابعاد A2 ، A3، A4، A5، سری B به ابعاد B2 و B5 و سایز FC موجود هستند. سایز کلیربوک در واقع همان سایز پوشه های کیسه ای (کاور) آنهاست و ممکن است ابعاد جلد و یا قاب تفاوت داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید توجه داشته باشید که چه نوع اوراق یا اسناد و مدارکی را می خواهید درون پوشه کیسه ای این محصول قرار دهید و بنا به ابعاد آنها کلیربوک مخصوص با اندازه مورد نظر خود را تهیه کنید.

کلیربوک

جنس

کلیربوک ها در دو جنس پلاستیکی و مقوایی موجود هستند که امروزه اکثر کلیربوک ها با جنس پلاستیکی تولید و عرضه می شوند زیرا این جنس محکم و مقاوم بوده و باعث بهتر بودن فرم محصول می شود. به این صورت که به آسانی روی سطح باز می شوند و برای قرار دادن در قفسه بهتر می ایستند. بنابراین بهتر است هم جنس جلد و هم جنس قاب کلیربوک پلاستیکی باشد. پلاستیک همچنین به دلیل داشتن جنس ضد رطوبت و گرد و خاک نوع بهتری برای استفاده در محصولاتی است که اوراق مهم، اسناد و مدارک را در آنها نگهداری می کنند. همچنین جنس پوشه کیسه ای های کلیربوک باید ضد الکتریسیته باشند تا به راحتی ورق بخورند.

کاربرد

هر کسی ممکن است بنا به دلخواه خود از کلیربوک استفاده کند؛ به این صورت که برخی برای بایگانی و مراقبت از اسناد و مدارک مهم خود استفاده می کنند زیرا به دلیل داشتن پوشه کیسه ای، جلد و قاب محافظی با دوام و مقاوم در برابر رطوبت، آسیب، پاره یا کثیف شدن و گرد و خاک بوده که شما را مطمئن خواهد کرد که بایگانی مناسبی خواهید داشت. کاربرد دوم این محصول به عنوان آلبوم است؛ ممکن است شما بروشورهای زیادی از محصولات مختلف داشته باشید برای در معرض دید گذاشتن آنها بهتر است که درون پوشه کیسه ای و یک جلد قرار بگیرند که با ورق زدن بهتر دیده می شوند. همچنین مورد استفاده های دیگر کلیربوک شامل نگهداری قراردادها، مدارک تحصیلی، بریده جراید، مجله، گواهینامه و ... است. البته لازم است بدانید که بیشترین کاربرد این محصول به عنوان آلبوم است، به خصوص در شرکت هایی که محصولات زیادی دارند و باید در آلبوم مخصوصی به مشتریان و ارباب رجوع ارائه دهند.

محصولات مرتبط
1 نظر
  • زه******

    زه****** 1398-05-13

    خیلى کامل بود پاپکویى عزیز
    قسمت کاربرد براى من ک نمیدونستم کلربوک اصلا چى هست و چى کار میشه باهاش کرد به درد خورد
نوشتن یک نظر
نوشتن یک پاسخ
برای ارسال نظر لطفا وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم های مورد علاقه بسازید.

ورود